Maxima Grupė: Stokrotka dała nam duży zastrzyk finansowy

Autor: dlahandlu.pl 30 kwietnia 2019 10:22

Maxima Grupė: Stokrotka dała nam duży zastrzyk finansowy Fot. Shutterstock.com

W 2018 r. skonsolidowane przychody Maxima Grupė wzrosły o 22,1 proc. w porównaniu z 2017 r. , osiągając wartość 3,451 mld euro; skonsolidowana EBITDA wyniosła 223,6 mln euro. Grupa zainwestowała ponad 88 mln euro w środki trwałe i otworzyła ponad 100 nowych sklepów na wszystkich rynkach, w większości w Polsce.

- Rok 2018 był rokiem szczególnym dla Maxima Grupė - był to rok wzrostu i integracji. Przejęcie polskiej sieci detalicznej Stokrotka zeszłej wiosny było kamieniem milowym. Po sfinalizowaniu tej transakcji staliśmy się największym litewskim inwestorem kapitałowym w Polsce. Kolejnym ważnym osiągnięciem w naszych planach dalszego wzrostu międzynarodowego było uzyskanie ratingu kredytowego BB + i pomyślne wprowadzenie emisji 5-letnich obligacji o wartości 300 mln euro. Przychody wzrosły o ponad 22 proc. dzięki przejęciu Stokrotki wraz z solidnym wzrostem przychodów w krajach bałtyckich i Bułgarii. Kontynuowaliśmy otwieranie nowych sklepów i modernizację starych, poprawę jakości obsługi klienta i wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w naszych sklepach - mówi Justas Riauba, prezes zarządu i dyrektor generalny Maxima Grupė.



Przychody Maxima Grupė w 2018 r. wzrosły o 22,1 proc.. Wzrost ten wynikał głównie z przejęcia polskiej sieci detalicznej Stokrotka. Na Litwie i Łotwie przychody wzrosły odpowiednio o 5,9 proc. i 6,4 proc., podczas gdy Estonia wykazała bardziej umiarkowany wzrost - o 3,8 proc., głównie pod wpływem wolniejszego ogólnego wzrostu rynku detalicznego. W Bułgarii przychody wzrosły o 19,4 proc. dzięki nowym otwarciom sklepów i dwucyfrowemu wzrostowi rynku. Sprzedaż LfL wzrosła o 1,6 proc. na poziomie skonsolidowanym, podczas gdy rynki bałtyckie odnotowały wzrost LfL o 1,7 proc., a Polska w połączeniu z Bułgarią - o 1,2 proc.

W 2018 r. Maxima Grupė zainwestowała 88,1 mln euro w środki trwałe - w porównaniu z 70,4 mln euro w 2017 r. Finanse skierowano na otwarcie nowych sklepów, przebudowę istniejących sklepów oraz strategiczne projekty inwestycyjne, takie jak zwiększenie liczby kas samoobsługowych.

W 2018 r. otwarto łącznie 107 nowych sklepów, w tym 84 przez Stokrotkę w Polsce po przejęciu Emperii Holding przez Maxima Grupė. Kolejne 39 sklepów zostało zmodernizowanych na wszystkich rynkach. Dodatkowo 30 sklepów Aldik w Polsce zmieniło szyld na Stokrotkę. Powierzchnia handlowa wzrosła o 43 proc. Ponad 40 tysięcy pracowników pracowało w spółkach grupy w tym okresie.

EBITDA grupy wzrosła do 223,6 mln euro w 2018 r. z 149,5 mln EUR w 2017 r. (49,6 proc. wzrost rok do roku). Znaczna część wzrostu pochodziła od spółki FRANMAX (firmy, która świadczy usługi franczyzowe i usługi wsparcia dla firm Maxima Grupė), która stała się częścią Maxima Grupė pod koniec 2017 r. FRANMAX dodał 48,4 mln euro do wyniku EBITDA Maxima Grupė w 2018 r. Pozostały wzrost w EBITDA wynika ze wzrostu sprzedaży i zwiększonej efektywności w istniejących przedsiębiorstwach oraz przejęcia Stokrotki.

Sprzedaż towarów przez kanał e-commerce wzrosła o prawie 50 proc. w krajach bałtyckich w związku z ekspansją marki Barbora na Kowno i Kłajpedę na Litwie. Barbora została również wprowadzona na Łotwie i w Estonii, co pomogło w rozwoju sprzedaży kanałów e-handlu Maxima Grupė.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,78

  • Śr

    3,07

  • Min

    2,24

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 1149
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.