Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Medioznawca: Święta powędrowały do centrów handlowych

Autor: www.dlahandlu.pl 24 listopada 2014 09:42

Medioznawca: Święta powędrowały do centrów handlowych

- Rozmowa o reklamie bożonarodzeniowej przypomina dyskusje nad wyższością Wielkanocy nad "Christmasem". To są żniwa dla sprzedawców, czyli także branży reklamowej - obroty wielu sklepów zbliżają się w tych kilku tygodniach do skali całorocznych obrotów - mówi w rozmowie portalem dlahandlu.pl Wiesław Godzic, medioznawca i socjolog, profesor nauk humanistycznych, wykładowca akademicki.

- Kłopot w tym, że istnieje zestaw stereotypowych reklam: rodzina przy stole, Święty Mikołaj, zadowolone buzie obdarowanych dzieciaków. Sporo się jednak zmieniło w polskim społeczeństwie: rodzina przestaje być tą z obrazka. I do tego nowego modelu też trzeba sformułować komunikat reklamowy. Homar zamiast karpia jest ewidentną przesadą i na razie nikt nie potraktuje poważnie takiego komunikatu. Ale "specjalne dni" i "święta sezonowe" zaczynają pojawiać się na kartkach, co świadczyć może o tym, że znaczenie świąt odlepiło się od teologicznego rozumienia Bożego Narodzenia i powędrowało w do centrów handlowych - stało się świętem prezentów (najczęściej) i rodziny (rzadziej).

Twórcy reklam stąpają po kruchym lodzie: reklama musi być zarówno tradycyjna, także pod względem doktryny katolicyzmu, bo inaczej będzie źle. Ale także kusi, żeby puścić oko do postaci w tradycyjnej reklamie. Najłatwiej do Mikołaja, nie zawsze trzeźwego.

Zawsze wyjście poza schemat pomagało dostrzec reklamę - ale w tym przypadku margines innowacyjności jest ograniczony przez nasz tradycjonalizm. Święta to święta, a nie jakieś postmodernizmy.

Kiedy to się zmieni? Już się zmienia na potęgę, ale tylko tam, gdzie ryzyko finansowe jest niewielkie - czyli w internetowych memach. Tam się rodzi styl reklamy świątecznej, który niedługo przejdzie do głównych kanałów medialnych - diagnozuje Wiesław Godzic.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,59

  • Śr

    1,66

  • Min

    1,25

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9731

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.