MPiT: Nie zamierzamy ograniczać marek własnych

Autor: dlahandlu.pl 24 kwietnia 2019 14:55

MPiT: Nie zamierzamy ograniczać marek własnych Marek Niedużak, fot. MPiT

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii nie zamierza likwidować ani ograniczać sprzedaży marek własnych. Ewentualne propozycje nowych rozwiązań prawnych wzmacniających ochronę kontrahentów o słabszej pozycji negocjacyjnej należą do kompetencji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - pisze Marek Niedużak, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.

- Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii nie zamierza likwidować ani ograniczać sprzedaży marek własnych. Sytuacja handlu detalicznego w Polsce jest natomiast monitorowana m.in. pod kątem działania zasad konkurencji wolnorynkowej i uczciwych relacji pomiędzy przedsiębiorca iw łańcuchu dostaw handlowych. Ewentualne propozycje nowych rozwiązań prawnych wzmacniających ochronę kontrahentów o słabszej pozycji negocjacyjnej należy do kompetencji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - podkreśla dr Marek Niedużak odpowiadając na interpelację posła Pawła Bańkowskiego.

W marcu poseł Bańkowski zgłosił interpelację ws. marek własnych. - Do mojego biura poselskiego zgłaszają się polscy przedsiębiorcy zaniepokojeni sygnałami ze strony premiera o konieczności zmniejszenia sprzedaży marek własnych przez sklepy wielkopowierzchniowe. Według przedsiębiorców są to bardzo niepokojące sygnały, które mogą wpłynąć na znaczny wzrost cen produktów dla konsumentów - pisał do premiera poseł PO.

Jego zdaniem marka własna jest w obecnych czasach pełnowartościowym produktem o jakości nieustępującej wyrobom „markowym”, ale o znacznie niższej cenie. W latach ubiegłych sytuacja była inna, prywatna marka kojarzyła się i słusznie ze zdecydowanie gorszą jakością. Obecnie produkty te mają jakość porównywalną, w niektórych asortymentach nawet lepszą, a cena jest zdecydowanie niższa. Marka własna, będąca na półce w sklepach należących do sieci, jest faktycznie wyrobem produkowanym przez polskiego producenta, a nie przez podmiot gospodarczy należący do sieci. Ponadto polski producent dostarczający wyrób własny do np. Kauflandu, Rossmana itp. jest jednocześnie dostawcą tych wyrobów do sklepów tej sieci w innych krajach Europy.

Podsekretarz stanu pisze, że udział marek własnych w koszyku spożywczo chemicznym ustabilizował się w Polsce, w ujęciu wartościowym, przeciętnie na poziomie ok. 20% (wg firmy badawczej Nielsen). - Należy mieć na uwadze, że istnieją w tym zakresie dość duże różnice między poszczególnymi sieciami handlowymi oraz kategoriami produktów. Przykładowo, wg danych za 2016 r. w sieci Lidl udział marek własnych wynosił 70%, a w sieci Biedronka – 44% (...). Dalszy rozwój marek własnych będzie zapewne wypadkową zmian w strukturze handlu oraz strategii sieci handlowych, realizowanej pod wpływem decyzji nabywców, takich jak poszukiwanie przez klientów dodatkowych wartości nawet w produktach z niższych przedziałów cenowych. Może prowadzić to zarówno do częstszego wybierania produktów markowych, jak również– do tzw. „premiumizacji” marek własnych - podkreśla Marek Niedużak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,49

  • Śr

    2,64

  • Min

    2,34

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 931
Ilość aktualnych ofert: 287907

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.