Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Na 130 sklepów, 72 były gotowe sprzedać alkohol nieletnim

Autor: dlahandlu.pl 12 lipca 2018 14:16

Na 130 sklepów, 72 były gotowe sprzedać alkohol nieletnim Fot. Shutterstock.com

Na 130 punkty sprzedaży, aż w 72 przypadkach sprzedawca w żaden sposób nie upewnił się, czy kupujący alkohol jest osobą pełnoletnią. Oznacza to, że w ponad połowie sytuacji młody człowiek nie miał najmniejszego problemu z zakupem trunku - wynika z badania Centrum Badań Marketingowych Test.

Z badań wynika, że w połowie przypadków zostało złamane prawo. Najłatwiej alkohol kupić na stacjach paliw – tylko w ¼ punktów pracownicy odmówili sprzedaży młodym ludziom. W tzw. convenience store oraz w supermarketach ponad połowa prób zakończyła się kasowaniem alkoholu osobie młodej. Pracownicy kas w hipermarketach i dyskontach udaremnili ponad 2/3 prób zakupu. W sieci Auchan żaden kasjer nie sprzedał alkoholu nieletniemu, w innych sieciach zdarzyło się to sporadycznie. Były też sieci, gdzie każda wizyta nieletniego tajemniczego klienta zakończyła się skasowaniem alkoholu.

W 1/3 sklepów przy kasie brakuje zauważalnego oznakowania dotyczącego sprzedaży alkoholu
nieletnim. Biorąc pod uwagę 72 sklepy, w których doszłoby do zakupu alkoholu, w 50 z nich
młodzi tajemniczy klienci zauważyli oznakowanie mówiące o tym, że osobom poniżej 18 roku
życia alkohol nie jest sprzedawany. 

- Uważam, że zakup alkoholu przez osobę nieletnią jest dosyć łatwy. Zaskoczyło mnie to, że w wielu supermarketach można to zrobić bez najmniejszego problemu. Wydawało mi się, że w takich „popularnych” sklepach będzie to niemożliwe. Myślałam też, że lokalizacja sklepu będzie istotna. Wchodziłam do wielu sklepów z myślą „Nie sprzedadzą mi, przecież to Gdańsk Główny!”, a jednak dochodziło do sprzedaży - powiedziała jedna z uczestniczek badania.

Badanie w terenie realizowane było przez cztery osoby: dwie niepełnoletnie (17 lat) i dwie pełnoletnie (18 lat) o wyglądzie budzącym wątpliwości co do ich pełnoletności. Udawali się oni do kasy z winem lub czteropakiem piwa oraz dodatkowym dowolnym produktem niealkoholowym. Jeśli pracownik prosił o dowód osobisty, klient odpowiadał, że go zapomniał i czekał na reakcję kasjera. Natomiast w przypadku, gdy pracownik nie weryfikował pełnoletniości i zakup doszedłby do skutku, klient oświadczał, że zapomniał pieniędzy i stać go tylko na drobną rzecz, którą wybrał, ostatecznie nie dokonując zakupu alkoholu.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,99

  • Śr

    4,88

  • Min

    3,74

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9731

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.