Na rynku dyskontów tworzy się miejsce dla nowego gracza

www.portalspozywczy.pl 11 marca 2014 13:59

Jeśli wszystkie dotychczasowe sieci dyskontowe będą dalej zmierzać w kierunku konceptu supermarketowego, to na tym rynku może utworzyć się miejsce dla nowego gracza. Jednak każdy nowy gracz, który chciałby wejść na ten rynek, musiałby wydać ogromne środki na rozwój, by w krótkim czasie osiągnąć dużą skalę - ocenia Piotr Grauer, dyrektor w dziale Corporate Finance KPMG.

Zwraca on uwagę, że na tym rynku działa jedynie czterech graczy (Aldi, Netto, Lidl i Biedronka), więc o większą konsolidację będzie trudno. Ewentualne decyzje o wyjściu z polskiego rynku i sprzedaży aktywów zapadną w zagranicznych centralach firm. Takim decyzjom „nie sprzyja" także sytuacja rynkowa. Biedronka, Lidl, Netto działają na rynku, który szybko rośnie, nie ma więc uzasadnienia dla ewentualnej sprzedaży biznesu.

- Nie sądzę, aby między tymi podmiotami doszło w najbliższym czasie do konsolidacji. Co więcej, trzech dyskonterów zbudowało już sobie w Polsce dużą skalę - Biedronka ma ponad 2400 sklepów, Lidl ponad 500, a Netto ponad 300. Jedynie niemiecki Aldi rozwija się dość wolno i po kilku latach obecności w naszym kraju ma jedynie ok. 80 placówek - mówi ekspert.

Przeczytaj także:

Jego zdaniem, na rynku dyskontów nie ma raczej miejsca na nowego gracza. Przyczyną jest zbyt duża przepaść do pokonania w stosunku do sieci, które już działają na rynku - decyzja o wejściu na ten rynek oznaczałaby konieczność zainwestowania gigantycznych kwot, które pozwoliłby dogonić jednego z trzech liderów.

Z drugiej strony, im mocniej sklepy dyskontowe, takie jak Biedronka czy Lidl, przesuwają się w stronę konceptu supermarketowego, tym bardziej tworzy się potencjalna przestrzeń dla nowego, naprawdę taniego dyskontu na polskim rynku.

- Jest jednak jeden warunek - skala. Tu nie można wejść i rozpoczynać biznesu od zera. Warunkiem jest bardzo zasobny portfel inwestora, który pozwoli firmie wydać ogromne środki na rozwój. Taki projekt musi mieć skalę, aby był konkurencyjny. Podkreślę jeszcze raz - na rynku może otworzyć się okienko dla nowego gracza, jeśli wszystkie dotychczasowe sieci dyskontowe będą dalej zmierzać w kierunku konceptu supermarketowego - mówi Piotr Grauer.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8783

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.