Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Najaktywniejszymi inwestorami kupującymi obiekty handlowe w Polsce są fundusze amerykańskie

Autor: www.dlahandlu.pl 10 marca 2016 10:49

Na koniec 2015 roku funkcjonowało w Polsce 481 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 11 mln m kw. W 2015 roku najwięcej powierzchni handlowej trafiło na rynek w głównych aglomeracjach takich jak Warszawa, Katowice czy Łódź. Podobnie jak w roku 2014, dużym zainteresowaniem ze strony deweloperów cieszyły się również mniejsze miasta. Analizując projekty będące obecnie w budowie, najwięcej nowych centrów handlowych przybędzie w 2016 roku również w małych oraz w największych miastach – wynika z raportu PRCH Retail Research Forum.

W 2015 roku powstało w Polsce 27 nowe obiekty handlowych ( o łącznej powierzchni 443 340 mkw.), a 18 już istniejących centrów zostało rozbudowanych (161 900 mkw.). Najwięcej nowych inwestycji, aż 12 ukończono w miastach poniżej 100 000 mieszkańców, natomiast w przypadku rozbudów najwięcej obiektów otwarto w największych aglomeracjach.

Największymi tradycyjnymi centrami handlowymi otwartymi w 2015 roku są: Zielone Arkady w Bydgoszczy (50 800 mkw.) Sukcesja w Łodzi (46 300 mkw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 mkw.), Vivo! Stalowa Wola (32 500 mkw.) oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 000 mkw.).

Z danych zebranych przez autorów raportu PRCH Retail Research Forum wynika, że na koniec 2015 roku w budowie było 31 projektów handlowych (prawie 700 000 m kw. powierzchni najmu), z czego 25 stanowią nowe centra handlowe. Większość projektów, które pozostają w budowie zlokalizowana jest w największych polskich aglomeracjach, są to między innymi Posnania w Poznaniu (100 000 mkw.), Galeria Północna na warszawskiej Białołęce (64 000 mkw.), Wroclavia niedaleko wrocławskiego Dworca Głównego (64 000 mkw.) oraz Forum Gdańsk (62 000 mkw.).

- Rozwój centrów handlowych w Polsce stale postępuje. Pojawia się coraz więcej nowych projektów ale również ewoluują te, które na rynku są już od lat. Centra stają się coraz bardziej otwarte na tkankę miejską i coraz mocniej angażują się w rozwój lokalnych społeczności.  Rozwój rynku napawa optymizmem. Deweloperzy zakładają, że ponad połowa obiektów, które obecnie są w fazie budowy trafi na rynek w 2016 roku. – powiedział Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Rok 2015 był  dla rynku centrów handlowych w Polsce bardzo udany zarówno pod kątem nowych projektów, aktywności nowych sieci handlowych jak i aktywności inwestorów.  W ubiegłym roku właściciela zmieniły centra handlowe o łącznej wartości 2,2 miliardów euro, co jest kwotą ponad trzykrotnie wyższą w porównaniu z 2014 rokiem. Najaktywniejszą grupą inwestorów kupujących obiekty handlowe w Polsce były fundusze amerykańskie (29% wolumenu transakcji).

Na rynku odnotowano kilka spektakularnych przejęć obiektów typu „prime”, do których należy zaliczyć sprzedaż Starego Browaru w Poznaniu funduszowi Deutsche Asset and Wealth Management oraz nabycie centrum handlowego Riviera w Gdyni przez Union Investment. Oprócz tego inwestorzy,



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,99

  • Śr

    5,79

  • Min

    2,95

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.