Nielsen: Hipermarkety ze spadkiem sprzedaży i udziałów rynkowych

Autor: Business Insider 19 listopada 2018 18:11

Nielsen: Hipermarkety ze spadkiem sprzedaży i udziałów rynkowych Fot. Shutterstock.com

Analiza firmy badawczej Nielsen obejmująca okres od marca do lipca 2018 roku wskazuje, że przeciętny koszyk zakupowy w sektorze FMCG podrożał o 5,7 proc. rdr.

Tylko w lipcu średni koszyk zdrożał o 6,3 proc. Jak wynika z raportu w badanym okresie wzrosło znaczenie średnich sklepów spożywczych, dyskontów, sklepów winno-cukierniczych oraz stacji benzynowych. Największy wzrost sprzedaży tzw. koszyka spożywczo-chemiczno-papierosowego zanotowały stacje benzynowe - aż o 22,6 proc. Sprzedaż w średnich sklepach spożywczych urosła o 12 proc., w sklepach winno-cukiernicze o 10,1 proc., w dyskontach – o 7,2 proc. Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele spowodowało poszerzenie oferty stacji benzynowej o szerszy niż wcześniej asortyment, głównie spożywczy. I np. Orlen wprowadził też produkty dla wegan i wegetarian, soki od polskich sadowników.  Koncern zwiększył też liczbę sklepów O!Shop o 182 do 274. Najmniejszy wzrost sprzedaży odnotowały małe sklepy spożywcze – dynamika wyniosła jedynie 2 proc. Hipermarkety zanotowały w tych miesiącach spadek sprzedaży – o 0,8 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2017 roku.

Udział dyskontów wzrósł w lipcu br. z 32,4 proc. do 33,2 proc. (w porównaniu z tym samym okresem ub.r.), a średnich sklepów spożywczych – wzrósł z 15,6 proc. do 16,5 proc. Wyższy udział w sprzedaży żywności mają też stacje benzynowe – wynosi 2,1 proc. wobec 1,7 proc. przed rokiem. Spadł z kolei udział supermarketów (z 15,8 proc. do 15,2 proc.), małych sklepów spożywczych (z 10,5 do 9,8 proc.), hipermarketów (z 9,9 proc. do 9,4 proc.) i dużych sklepów spożywczych ( z 11 proc. do 10,8 proc.).

W analizowanym przez Nielsena okresie największy udział we wzroście wartości koszyka spożywczego miały przekąski, papierosy, i napoje bezalkoholowe. Sprzedaż napojów bezalkoholowych wzrosła rok do roku o 10,7 proc., papierosów – o 10,3 proc., a przekąsek – o 9,2 proc. Znaczny wzrost sprzedaży odnotowało też piwo (+7,6 proc.) i karma dla zwierząt (+8,5 proc.). 

Sprzedaż koszyka FMCG:

średnie sklepy spożywcze - wzrost o 12 proc.
sklepy cukiernicze i z alkoholem - wzrost o 10,1 proc.
dyskonty - wzrost o 7,2 proc.
małe sklepy - wzrost o 2 proc.
supermarkety (z wyłączeniem dyskontów) - wzrost o 1 proc.

Zmiany udziałów rynkowych:

średnie sklepy spożywcze - wzrost z 15,6 proc. do 16,5 proc.
supermarkety (z wyłączeniem dyskontów) - spadek z 15,8 proc. do 15,2 proc.
hipermarkety - spadek z 9,9 proc. do 9,4 proc.
sklepy cukiernicze i z alkoholem - wzrost z 2,8 proc. do 2,9 proc.
stacje benzynowe - wzrost z 1,7 proc. do 2,1 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,49

  • Śr

    5,94

  • Min

    4,39

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6037

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.