Nielsen: Mimo „rynku pracownika” szukającym zatrudnienia towarzyszy niepewność

Autor: dlahandlu.pl 12 grudnia 2018 12:04

Nielsen: Mimo „rynku pracownika” szukającym zatrudnienia towarzyszy niepewność Fot. Shutterstock

Z perspektywy osób zatrudnionych, podobnie jak i z perspektywy pracodawców mamy aktualnie do czynienia z tzw. „rynkiem pracownika”. Nie jest to jednak sytuacja zupełnie pozbawiona obaw i wątpliwości, bo ten „rynek pracownika” bywa jednocześnie trudny, niepewny, niespokojny, a także niekorzystny dla doświadczonych oraz wykwalifikowanych kandydatów – ocenia raport Nielsena „Pracodawcy i pracownicy”.

Głównymi źródłami niezadowolenia dla polskich pracowników są: poczucie braku dbałości o pracownika, wrażenie niesatysfakcjonujących relacji w miejscu pracy oraz ogólne przekonanie o braku dobrych ofert na rynku. - W rozmowach z pracownikami zauważyliśmy, że ogólnemu silnemu przekonaniu, że każdy zawsze jakąś pracę znajdzie, towarzyszy niepewność i niedostatek dbałości o pracownika. Respondenci skarżą się, że towarzyszy im poczucie łatwej zastępowalności. Natomiast doświadczeni pracownicy mają duży problem ze znalezieniem pracy za odpowiednie do swoich kwalifikacji pieniądze, bywa że spotykają się wręcz z niechęcią pracodawców do zatrudniania wykwalifikowanych specjalistów. To pokazuje, że sam fakt łatwego znalezienia zatrudnienia zupełnie nie wystarcza do tego, aby polski pracownik czuł się bezpieczny pod względem zawodowym, nie mówiąc już o poczuciu spełnienia, dowartościowania, czy poczuciu wpływu na coś ważnego – komentuje Karolina Flaht-Soroka, client business partner w Nielsenie i inicjatorka badania.  

Na niesatysfakcjonujące relacje wpływa niezdrowa konkurencja, stres i rywalizacja. Natomiast pod pojęciem braku dobrych ofert na rynku rozumiane jest zjawisko unifikacji ogłoszeń o pracę – wszystkie ogłoszenia wyglądają tak samo, oferują te same benefity i pozbawione są konkretów takich jak np. widełki wynagrodzeń.

W badaniu wyróżniono cztery czynniki, które dla aplikujących o pracę są kluczowe. Część z nich to czynniki higieniczne, które nie stanowią przewagi konkurencyjnej, ale jeśli nie są spełnione to firma całkowicie wypada z listy potencjalnych pracodawców.

- Według naszego raportu dla polskiego pracownika absolutnie podstawowymi czynnikami, które muszą być spełnione są: wynagrodzenie, stała umowa o pracę, stabilność, bliskość biura od miejsca zamieszkania, dobra atmosfera. Na kolejnym miejscu znajdą się work-life balance i atrakcyjne dodatki do pensji. Trzecie miejsce to: rozwój osobisty, możliwość awansu, dobre warunki infrastrukturalne pracy i wizerunek firmy. Na czwartym miejscu uplasowała się: osobowość szefa, możliwość pracy za granicą oraz projektowy charakter pracy. Nie oznacza to, że wszystko jest tak samo ważne dla każdego. Preferencje wobec cech jakie musi spełniać miejsce pracy bardzo zmieniają się w raz z etapem życia na jakim jesteśmy. I tak, dla pewnej grupy osób wynagrodzenie wcale nie będzie należało do kluczowych czynników wyboru miejsca pracy, bo wyprzedzą go elastyczne godziny pracy, bliskość domu i możliwość rozwoju. Dlatego ważne jest aby na hierarchię cech miejsca pracy zawsze patrzeć przez pryzmat chociażby demograficzny danego pracownika – wylicza Karolina Flaht-Soroka.



WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,98

  • Śr

    8,28

  • Min

    4,49

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6864
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.