Nielsen: Napoje bezalkoholowe odpowiadają za 9% całego koszyka FMCG

Autor: Nielsen, dlahandlu.pl 26 marca 2019 09:56

Nielsen: Napoje bezalkoholowe odpowiadają za 9% całego koszyka FMCG fot. shutterstock

Napoje bezalkoholowe odpowiadają za 1/8 sprzedaży wartościowej koszyka spożywczego w Polsce, stanowiąc jednocześnie 9% całego koszyka FMCG. W ostatnich dwunastu miesiącach zakończonych we wrześniu 2018 roku odnotowały one prawie dwukrotnie wyższe tempo wzrostu (+10,7%) niż cały koszyk spożywczy (+5,5%). Wpływ na to miała bez wątpienia pogoda - ciepła wiosna i lato przełożyły się na silne wzrosty sprzedaży tych kategorii - czytamy w raporcie firmy Nielsen.

Wartość sprzedaży detalicznej koszyka dóbr szybkozbywalnych (FMCG) w Polsce w ostatnim okresie rocznym zakończonym we wrześniu 2018 roku wyniosła 167,2 mld złotych i wzrosła o 5,7% w stosunku do analogicznego okresu rok wstecz. Koszyk spożywczy wraz z napojami bezalkoholowymi odpowiada za ponad 70% sprzedaży wartościowej na rynku FMCG. W ostatnim okresie rocznym jego sprzedaż wzrosła o 5,5%, przy czym kategorie spożywcze (z wyłączeniem napojów bezalkoholowych) zwiększyły sprzedaż o 4,8%, a same napoje bezalkoholowe o 10,7%.

Koszyk napojów bezalkoholowych w okresie październik 2017 – wrzesień 2018 roku wart był 15,3 mld zł i odpowiadał za 14,7% wartości sprzedaży kategorii spożywczych.

- Poprzedni sezon (2018) był dla rynku napojów bezalkoholowych sezonem bardzo udanym. Kategorie notowały największe sprzedaże miesięczne na przestrzeni ostatnich trzech lat, a dynamika wzrostu sprzedaży wartościowej koszyka napojowego była wyższa zarówno od koszyka dóbr szybkozbywalnych jak i koszyka spożywczego. Pomimo bardzo dobrego sezonu rynek ten boryka się z szeregiem wyzwań – zależność od cen surowców, wzrosty tychże cen na rynkach światowych, planowane zmiany w stawkach podatku VAT dla wybranych segmentów kategorii napojowych, wprowadzone w 2018 roku ograniczenie handlu w niedziele, obserwowane konsolidacje w handlu zarówno mało- jak i wielkoformatowym stanowią wyzwanie dla producentów. Z drugiej zaś strony nie możemy zapominać o oczekiwaniach świadomego konsumenta, poszukującego dobrego jakościowo produktu w jak najlepszej cenie, w wygodnym, bliskim i oferującym unikalne doświadczenie zakupowe punkcie sprzedaży - komentują autorzy raportu.

Główne trendy jakie obserwujemy dziś na rynku to przede wszystkim: silny wpływ trendu prozdrowotnego na kategorie, wspomagający sprzedaż wód butelkowanych i wymagający odpo-wiedzi producentów w wielu innych kategoriach (napoje light, naturalne słodziki, soki i herbaty nie z koncentratu); wzrost sprzedaży małych opakowań zwłaszcza w miesiącach letnich; wzrost sprzedaży napojów energetyzujących; poszerzenie się repertuaru dostępnych napojów bezalkoholowych o piwa bezalkoholowe.

Jak czytamy w raporcie Nielsena, lokalizacje sprzedaży napojów bezalkoholowych i koszyka spożywczego są do siebie zbliżone. Jednak warto podkreślić, że dla napojów nieco bardziej istotne są sklepy małoformatowe, w tym stacje benzynowe. Dla obydwu grup najważniejszym kanałem dystrybucji są dyskonty. Niemal co trzecią złotówkę przeznaczoną na zakup artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych wydajemy właśnie w tym typie sklepów. Kolejnymi kanałami generującymi najwyższą wartość sprzedaży są średnie sklepy spożywcze oraz supermarkety. Łącznie z dyskontami są one odpowiedzialne za niemal 2/3 sprzedaży wartościowej. Najszybszym tempem wzrostu cechuje się sprzedaż na stacjach benzynowych oraz w średnich sklepach spożywczych.



WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,89

  • Śr

    4,45

  • Min

    3,64

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6955
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 708

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.