Nielsen o segmencie alkoholi: Ma duży udział w rynku FMCG i dużo problemów

Autor: dlahandlu.pl 3 sierpnia 2018 14:03

Nielsen o segmencie alkoholi: Ma duży udział w rynku FMCG i dużo problemów Fot. Shutterstock

Rynek napojów alkoholowych odpowiada za 1/5 całej sprzedaży produktów FMCG w Polsce. Siedem na dziesięć marek z największą sprzedażą wartościową w 2017 roku wywodzi się z branży napojów alkoholowych. Pomimo swojej dużej roli, przemysł  napojów alkoholowych boryka się z szeregiem wyzwań: wzrastają koszty prowadzenia biznesu, producenci prowadzą ze sobą zaciętą rywalizację, a polski konsument jest nie tylko coraz bardziej wymagający, ale ma także coraz wyższe aspiracje – wynika z raportu firmy Nielsen.

Alkohole w Polsce można podzielić na trzy grupy branżowe: alkohole mocne, wina i likiery, oraz napoje niskoalkoholowe. Większość kategorii rośnie zarówno pod względem sprzedaży wartościowej jak i miejsca zajmowanego na półce. Wina i likiery są najszybciej rosnącą grupą, co jest głównie spowodowane zwiększonym zainteresowaniem winami stołowymi i musującymi. Napoje niskoalkoholowe są największą grupą branżową, w której piwo jest główną siłą napędową, z uwagi na wielkość tej kategorii. Alkohole mocne są najbardziej zróżnicowane, a za ich wzrost odpowiada głównie wódka – zwłaszcza jej smakowe warianty. Dodatkowo, w przeciwieństwie do większości spożywczych kategorii FMCG, sprzedaż napojów alkoholowych jest zlokalizowana głównie w małym formacie.

- Handel detaliczny w Polsce kształtują trzy makro trendy. Po pierwsze, sukcesywnie spada liczba najmniejszych sklepów (poniżej 40m2), podczas gdy liczba większych – 101-300m2 – systematycznie rośnie. Po drugie, sklepy konsolidują się, głównie poprzez scentralizowane usieciawianie, bądź poprzez różne formy franczyzy. Po trzecie, coraz więcej sklepów wprowadza na swoje półki produkty typu convenience. Wszystkie te nurty będą odzwierciedlone również w sprzedaży napojów alkoholowych – mówi ekspert Nielsena, Agata Lorenc.

Sprzedaż wszystkich kategorii alkoholowych cechuje się dużą sezonowością. Napoje niskoalkoholowe sprzedają się najlepiej w lecie, zwłaszcza w okresach dobrej pogody. Sprzedaż mocnych alkoholi osiąga szczyt sprzedaży w okolicach Świąt Bożego Narodzenia. Z kolei wszystkie kategorie w grupie win i likierów mają szczyt sprzedażowy w zimie. Wino musujące jest najbardziej sezonową kategorią alkoholową.

Silnym trendem jest wzrost znaczenia segmentu alkoholi premium, który jest aktualnie drugim największym segmentem pod względem udziałów w koszyku. Dodatkowo jest to najszybciej rozwijający się segment. Co ciekawe, w przypadku niektórych kategorii możemy zaobserwować pewną relację pomiędzy dynamiką rozwoju segmentu cenowego i wielkości opakowań, co sugeruje, że w przypadku niektórych produktów sama wielkość opakowania może kreować percepcję produktu z wyższej półki.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,89

  • Śr

    1,35

  • Min

    0,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6249

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.