Nielsen: Połowę wartości koszyka spożywczego na stacjach benzynowych stanowią napoje alkoholowe

Autor: dlahandlu.pl 4 października 2018 10:39

Nielsen: Połowę wartości koszyka spożywczego na stacjach benzynowych stanowią napoje alkoholowe Sklep O!SHOP na stacji Orlen, fot. Shutterstock

Stacje benzynowe to kanał o największej dynamice wzrostu wartości sprzedaży w całym koszyku spożywczym w perspektywie ostatniego roku. Jak wynika z danych Panelu Handlu Detalicznego Nielsena, sprzedaż wartościowa produktów spożywczych audytowanych w tym kanale przez Nielsena wzrosła o 13,8 proc. porównując okres 12 miesięcy kończący się na maju 2018, do analogicznego okresu z roku poprzedniego. Sprzedaż wartościowa w tym kanale wzrasta w okresach, w których Polacy najwięcej podróżują- takich jak wakacje, Wielkanoc, Boże Narodzenie oraz długie weekendy.

Stacje benzynowe dawno temu przestały kojarzyć się konsumentom tylko z tankowaniem i niezbędnymi zakupami podczas podróży. Konsumenci poszukujący wygody coraz chętniej korzystają z oferty sklepowej i gastronomicznej na stacjach benzynowych. Przeciętny polski shopper odwiedza sklep na stacji benzynowej raz w tygodniu, deklarując przy tym, że celem wizyty częściej jest wizyta z zakupami niż samo tankowanie.

Sklep na stacji benzynowej świetnie wpasowuje się w potrzebę wygodnych i szybkich zakupów, która staje się coraz bardziej istotna przy wyborach dokonywanych przez polskich kupujących. Rozwój technologii oraz dostęp do niej stwarza również bardzo dobre zaplecze do rozwoju oferty poza paliwowej na stacjach benzynowych, którą docenić mogą konsumenci poszukujący kompleksowej i sprawnej obsługi. Na stacjach benzynowych coraz popularniejsza staje się możliwość doładowania samochodów elektrycznych, możliwość skorzystania z usługi carsharingu, czy też opcja skorzystania ze specjalnych aplikacji mobilnych. Również w części gastronomicznej zachodzą zmiany - rozwija się oferta dań gotowych, do oferty trafiają produkty świeże, nawet w takich formach jak wypiekane na miejscu świeże pieczywo.

Zmiany zachodzące w potrzebach konsumentów i ich stylu życia oraz rozwój zaplecza technologicznego budują bardzo dobre warunki do wzrostów sprzedaży na stacjach paliw. Jak zatem wygląda obecnie koszyk spożywczy dóbr FMCG sprzedawanych w tym kanale?

Niemal połowę wartości koszyka spożywczego na stacjach benzynowych stanowią napoje alkoholowe. Odpowiadają one za 48,5% sprzedaży wartościowej. Największy udział stanowi piwo (26,3%) oraz wódka (17,6%). W tej grupie warto zwrócić również uwagę na kategorie whisky oraz wino - mimo nieznacznego udziału wśród całego koszyka spożywczego (2,2% oraz 1,6%) kategorie te wykazują dużą dynamikę rok do roku (odpowiednio 21,6 i 32,7%) i zyskują na znaczeniu. Szczyt sprzedaży wartościowej mocnych alkoholi obserwujemy w okolicach Bożego Narodzenia, a napojów niskoalkoholowych - w okresie letnim. W tym roku obserwujemy dynamiczny wzrost sprzedaży piwa już od kwietnia, co może wynikać zarówno z wysokich temperatur, jak i ograniczeń handlu w niedzielę. Również sprzedaż wódki już w kwietniu przewyższyła wartość sprzedaży z grudnia 2017 dla kanału stacji benzynowych, co podkreśla dobrą kondycję rynku stacji paliw w 2018 roku.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    1,67

  • Min

    0,87

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9084

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.