Nielsen: Rynek wafli impulsowych wart 905 mln zł

Autor: dlahandlu.pl 8 października 2018 11:26

Wartość rynku wafli impulsowych na polskim rynku w ciągu ostatniego roku wyniosła prawie 905 mln zł. W porównaniu do pokrewnej kategorii batonów czekoladowych, wafle impulsowe są jednak o 210 mln zł mniejszą kategorią w ujęciu wartościowym - wynika z danych firmy Nielsen.

Wafle impulsowe charakteryzują się podobną dynamiką rozwoju, jak w przypadku batonów czekoladowych: stabilna sprzedaż w przypadku wolumenu i sztuk opakowań, zaś intensywniejszy wzrost widoczny w ujęciu wartościowym (+6,1% MAT TY vs PY). Wzrost wartości sprzedaży całej kategorii sterowany był przez wzrosty cen (zarówno ceny za kilogram, jak i ceny za opakowanie). A te obserwowane były we wszystkich kanałach sprzedaży, zaczynając już mniej więcej od połowy 2017 roku. W ciągu ostatniego roku w największym stopniu średnie ceny rosły dla stacji benzynowych oraz dużych sklepów spożywczych wraz z sieciami chemicznymi (kolejno +12,0% i +7,1%). Wzrosty średnich cen przełożyły się na wzrosty wartościowe kategorii w niemal wszystkich formatach sprzedaży – jedynie oprócz małych sklepów spożywczych i sklepów winno-cukierniczych, gdzie sprzedaż pozostała na stabilnym poziomie.

Warto zauważyć, że różnice w średniej cenie za pojedyncze opakowanie w poszczególnych formatach sprzedaży są relatywnie niewielkie. Kanałami o najniższej cenie za opakowanie pozostają dyskonty, supermarkety oraz hipermarkety – ze średnią ceną ok. 1,30 zł. Zaś w sklepach spożywczych płacimy średnio od 1,30 do 1,45 zł za sztukę. Najdrożej jest na stacjach benzynowych – w ostatnim roku średnia cena wafla przekroczyła barierę 2 zł (średnio 2,19 zł). Mimo wyższej ceny, stopniowo wprowadzany zakaz handlu otwiera możliwości rozwoju stacji benzynowych czy małych sklepików prowadzonych przez właścicieli, gdzie średnia cena za wafel jest nieco wyższa niż rynkowa. Biorąc więc pod uwagę dwa powyższe punkty, tj. wzrost średnich cen we wszystkich kanałach sprzedaży oraz jednocześnie nakładający się na to zakaz handlu modyfikujący przyzwyczajenia zakupowe Polaków, można przypuszczać, że kategoria w kolejnych miesiącach może wciąż być perspektywiczna pod kątem dalszego rozwoju wartościowego.

W przeciwieństwie do całej branży słodyczy, wafle również charakteryzują się dużą sezonowością. Jednak największa sprzedaż nie przypada na okresy świąteczne, jak wygląda to w przypadku kategorii pralin czy tabliczek czekoladowych. Jesień to właśnie czas dla sprzedaży kategorii wafli impulsowych. W tym okresie zarówno wafle oblewane, jak i nieoblewane czekoladą osiągają największą sprzedaż w ciągu całego roku. Sprzyjają temu dłuższe, chłodniejsze wieczory, jak również powroty na uczelnie, do szkół czy do pracy po okresie wakacyjnym. Wartość sprzedaży z trzech jesiennych miesięcy (tj. wrzesień, październik oraz listopad) stanowi niezmiennie od kilku lat prawie 30% sprzedaży całorocznej kategorii, natomiast miesiące o najniższej sprzedaży to styczeń i luty.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,13

  • Śr

    6,29

  • Min

    4,53

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9199

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.