Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Nowe przepisy dadzą UOKiK istotne narzędzia do ochrony konsumentów

Autor: PAP 11 grudnia 2015 16:18

Zdaniem ekspertów, nowe przepisy prokonsumenckie dadzą UOKiK istotne narzędzia do ochrony konsumentów, np. pojęcie "nieuczciwej sprzedaży" czy decyzję tymczasową, ale kluczowa dla ich działania jest też samoregulacja rynku.

Chodzi o ostatnią nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która wejdzie w życie 17 kwietnia 2016 r.

Wprowadza ona m.in. zakaz "nieuczciwej sprzedaży", czyli oferowania produktów finansowych niedostosowanych do potrzeb klienta (tzw. misselling). Chodzi np. o sytuację, gdy 80-letniej emerytce przy zawieraniu umowy na ubezpieczenie mieszkania jako dodatkowy produkt sprzedaje się ubezpieczenie od utraty pracy.

Według prezesa Federacji Konsumentów Kamila Pluskwy-Dąbrowskiego zdefiniowanie w prawie "missellingu" to jeden z najważniejszych elementów tej noweli. Jak mówił, taka praktyka ma negatywne skutki także dla samego rynku, gdyż konsumenci zrażają się do całej grupy produktów, na czym tracą nie tylko firmy nieuczciwe, ale także uczciwe.

Pluskwa-Dąbrowski podkreślał, że relacja sprzedawca-konsument nie jest równorzędna. "Konsument nie ma fachowej wiedzy, nie wymaga się od niego tak daleko posuniętej staranności, jak od przedsiębiorcy" - mówił. Jego zdaniem to rozwiązanie "podniesie poprzeczkę", jeśli chodzi o jakość i dopasowanie produktu do potrzeb klientów, będzie także - jak wskazał - korzystne dla rynku, bo pomoże wyeliminować z niego nieuczciwe firmy.

Przedstawiciele przedsiębiorców podkreślali z kolei niepewność związaną ze stosowaniem tego przepisu. "Kwestia missellingu dla naszej branży, to wielka niewiadoma" - ocenił prezes Związku Firm Pożyczkowych Jarosław Ryba. Wskazał, że branża pożyczkowa często udziela pożyczek osobom bez zdolności kredytowej, gdyż nie ma takich możliwości badania sytuacji klientów jak banki.

Prezes Polskiej Izby Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych Adam Sankowski podkreślił, że zdefiniowanie missellingu jest trudne, a przedstawicielom każdego zawodu zdarza się też popełniać błędy. Jego zdaniem kluczowa jest tutaj samoregulacja branży. Wyjaśniał, że chodzi o takie działania, jak tworzenie kodeksów dobrych praktyk przestrzeganych przez podmioty z tego rynku, co m.in. zrobiła jego Izba.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,58

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9689

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 551164

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.