Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Nowe przepisy dla sklepów dotyczące reklamacji

Autor: www.dlahandlu.pl 15 maja 2014 09:59

Nowa ustawa wprowadzająca zapisy dyrektywy unijnej na temat handlu na odległość, wpłynie również znacząco na prawo dotyczące reklamacji. Klienci będą mogli żądać zwrotu pieniędzy już po wykryciu pierwszej usterki. Znacznemu wydłużeniu ulegnie też czas na złożenie reklamacji po odkryciu wady, z dwóch miesięcy do roku.

Uchwalonej niedawno nowelizacji przepisów z rozszerzonymi prawami konsumenta będę podlegały zarówno sklepy tradycyjne, jak i internetowe. Jej głównym celem jest ochrona klientów przed towarami niskiej jakości, które wymagają napraw i narażają ich na dodatkowe koszty. Jednak nie tylko konsumenci zyskają na jej wprowadzeniu. Tworząc ją, zabezpieczono również interesy sprzedawców końcowych. 

Pierwszą zmianą, którą wprowadzają przepisy ustawy, jest doprecyzowanie pojęć. Nie będzie już „niezgodności towaru z umową", zostanie natomiast rękojmia. Do tej pory, klient mógł reklamować produkt, żądając albo naprawy, albo wymiany towaru na nowy. Dopiero, gdy była ona niemożliwa lub jej koszty były nadmierne, sprzedawca był zobowiązany do zwrotu pieniędzy. Możliwe było też zatrzymanie produktu przez klienta, lecz wtedy sklep musiał wypłacić rekompensatę finansową, stanowiącą część jego wartości. Teraz ma to się zmienić. - Nowa ustawa pozwoli od razu żądać zwrotu pieniędzy. Sprzedawca będzie mógł oczywiście zaproponować naprawę lub wymianę towaru na nowy, jednak tyko wtedy, gdy zrobi to niezwłocznie i nie narazi klienta na dodatkowe niedogodności. Co więcej, jeśli sytuacja powtórzy się po takiej naprawie, czyli klient ponownie złoży zasadną reklamację, sklep będzie zobligowany do zwrotu pieniędzy w całości - wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

Nowa ustawa wydłuży czas na złożenie reklamacji. Do tej pory klient miał na to 2 miesiące od daty zauważenia wady towaru, a po zmianach okres ten wydłuży się do roku. Ograniczenie to jednak nie obowiązuje w momencie, gdy konsument wykryje wadę przed upływem pierwszego roku. Wówczas będzie mógł reklamować towar do końca czasu trwania rękojmi. W praktyce konsumenci będą mogli składać reklamacje do 12 miesięcy po terminie obowiązywania rękojmi, zakładając, że zauważą wadę w ostatnim dniu obowiązywania rękojmi, co wydłuża odpowiedzialność sprzedawcy aż do 36 miesięcy. Bardzo korzystne dla klientów jest też wydłużenie okresu domniemania wady towaru występującej w momencie jego sprzedaży. Do tej pory było to pół roku od daty zakupu. Po zmianach czas ten zwiększy się do roku. Po stronie sprzedawcy będzie leżał też ciężar udowodnienia, że usterka wynika z winy klienta, a nie z wadliwego wykonania towaru.

  • TG 2015-07-22 10:06:45

    Przynajmniej będzie mniej badziewia na rynku a sklepy będą musiały uważać co sprzedają. Bardzo dobre prawo..

  • frustracja 2014-12-28 14:59:16

    Błędne koło... Jak tu gospodarka ma ruszyć do przodu? B

  • Tomaszydło 2014-05-16 12:10:58

    Te przepisy wymyślają osoby nie mające żadnego pojęcia o temacie . Wynika z nich ze każdy sprzedawca jest z założenia oszustem i złodziejem , a każdy klient to istota poszkodowana już w momencie dokonania zakupu . A coraz częściej jest odwrotnie . To klient pod koniec okresu gwarancji dostaje piany na pysku i za wszelką cenę próbuje wymienić produkt na nowy. Zgodnie z nową ustawa klient będzie miał możliwość oddania używanych butów zakupionych w internecie. BEZ PODANIA PRZYCZYNY !! A co z produktami przemysłowymi , które z założenia zużywają się przez upływem 24 miesięcy . Sprzedawca ma wymienić ???



    Wielkie brawo dla twórców takiego prawa. Nasi Posłowie nadają się do krów pasania , a nie prawa uchwalania

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    0,65

  • Śr

    0,29

  • Min

    0,14

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9428

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.