Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Od 2011 r. liczba przejęć stopniowo spada

Autor: www.dlahandlu.pl 4 marca 2015 09:08

Fala przejęć w Polsce już przeszła. Taki wniosek płynie z danych międzynarodowej wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska. W 2011 roku doszło na polskim rynku do 612 przejęć, w 2014 tylko do 263. To spadek o 132 proc. Kryzys był dobrym czasem na przejęcia i fuzje. Dysponując kapitałem firmy mogły wykupić nie tylko bezpośrednich konkurentów lecz przede wszystkim perspektywiczne w rozwoju małe firmy. Jednak w ostatnich lata sytuacja mocno się zmieniła.

Najwięcej przejęć, bo 104 w ostatnich pięciu latach doszło w sektorze zarządzania nieruchomościami. Na stan faktyczny bezpośredni wpływ miało wprowadzenie przepisów o deregulacji zawodu pośrednika i zarządcy. W samej branży budowlanej doszło do 72 przejęć. Budownictwo w kraju w ostatnim czasie długo zmagało się z kryzysem. W efekcie w tym sektorze notowano najwięcej upadłości, były największe kłopoty z zatorami płatniczymi. Wiele nie wytrzymało rosnącej presji, dużej konkurencji na rynku i spadającej liczby zleceń. W efekcie jedyną szansą na przetrwanie i ratowanie firmy okazała się odsprzedaż firmy.

W ostatnich dwóch latach zarysował się trend rosnącej liczby przejęć wśród aptek. Jeszcze w 2011 roku ten sektor pod względem przejęć zajmował dopiero piąte miejsce. Jednak w ostatnich dwóch latach sektor ten wysunął się na pozycję lidera. To właśnie tutaj notujemy największą liczbę przejęć. To efekt wejścia w życie ustawy refundacyjnej, która mocno uderzyła w biznes apteczny. W wyniku kłopotów część właścicieli niezależnych aptek zdecydowało się na zamknięcie biznesu, inni na sprzedaż własnej firmy.

Obiektem licznych przejęć w ostatnich latach były też hurtownie. Rynek hurtowni jest mocno rozdrobniony, w chwili obecnej znajduje się w fazie konsolidacji. Na rynku działa wiele małych podmiotów, które systematycznie i sukcesywnie w kolejnych latach będą przejmowane przez duże firmy.

Kryzys był dobrym czasem na przejęcia. Potwierdzają to dane liczbowe. W 2010 roku odnotowano 513 łączeń spółek przez przejęcie, w 2011 roku 612. Jednak od trzech lat liczba systematycznie spada. Polski rynek fuzji i przejęć był dotychczas polem działania raczej dużych podmiotów. Dysponując kapitałem, mogli wykupić nie tylko bezpośrednich konkurentów lecz również rozwijające się małe firmy, zapewniając sobie przy tym zysk. Od pewnego czasu sytuacja ulega zmianie. Dziś rynek M&A coraz częściej dotyczy również przedsiębiorstw o niższych obrotach - do 100 mln zł rocznie. Dane międzynarodowej wywiadowni handlowej Bisnode pokazują, że zdecydowanie większą aktywnością na polu przejęć i fuzji wykazują się polskie firmy działające w kliku krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Obecny czas sprzyja łączeniu się spółek. Spowolnienie gospodarcze, którego jesteśmy świadkami, nie tylko zweryfikowało działania firm, ale przede wszystkim podzieliło rynek na słabsze i silniejsze podmioty. Dlatego też bieżący rok będzie stanowić doskonałą okazję do zawierania transakcji. Wielu przedsiębiorców dostrzegło w kryzysie szansę na przejęcie konkurenta lub sprzedanie własnej firmy po atrakcyjnej cenie.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.