Ograniczenie marek własnych w sieciach – przepisy raczej nie w tej kadencji Sejmu

Autor: dlahandlu.pl 13 marca 2019 13:16

Ograniczenie marek własnych w sieciach – przepisy raczej nie w tej kadencji Sejmu Na zdj. Marek Niechciał, prezes UOKiK

W sprawie planów dotyczących ograniczenia obecności marek własnych w sieciach handlowych odbyło się niedawno spotkanie zespołu, w skład którego weszli przedstawiciele kilku ministerstw. Jednak do uchwalenia ustawy regulującej tę kwestię jest jeszcze bardzo daleko – wynika z wypowiedzi prezesa UOKiK Marka Niechciała.

- Odbyło się spotkanie zespołu dyrektorów z MSZ, MPiT i ministerstwa rolnictwa, na którym dyskutowano jak podejść do tego tematu. Będą kolejne takie spotkania, jednak do ustawy jest jeszcze daleko. Są to raczej pomysły na bardzo wczesnym etapie – powiedział w środę Marek Niechciał dziennikarzom.

Jego zdaniem, trudno powiedzieć, czy w tym roku możliwe jest uchwalenie ustawy regulującej kwestię obecności marek własnych w sieciach. Marek Niechciał zwrócił jednak uwagę, że do końca obecnej kadencji Sejmu pozostało stosunkowo mało zaplanowanych posiedzeń. - Nowy Sejm ruszy od listopada, a najczęściej pierwsze posiedzenia to spotkania organizacyjne. Trudno się wypowiadać, na ile ten problem będzie rozpatrywany jeszcze w tym parlamencie, czy przejdzie wszystkie etapy legislacyjne - powiedział.

Przypomnijmy, na początku marca premier Mateusz Morawiecki powiedział: Zdecydowanie chcemy doprowadzić do tego, żeby na półkach były towary z markami polskimi, a nie tylko (…) z markami sklepów wielkopowierzchniowych. Chcemy, aby w ten sposób rolnicy mogli budować siłę swojej marki.

Rozwiązania prawne w sprawie ograniczenia sprzedaży marek własnych przez sieci handlowe już istnieją. Mówi o tym art. 17d. Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji art. 17d. stanowi czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20% wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych. Przepis ten został wprowadzony do ustawy już w lipcu 2002 roku.

Zdaniem Marka Niechciała, przedsiębiorcy nie korzystają z tego przepisu. - Z wiedzy posiadanej przez UOKiK, który nie jest gospodarzem tej ustawy wynika, że prawdopodobnie żaden przedsiębiorca nie wykorzystał tego artykułu – powiedział prezes UOKiK.

- Jest to przepis dla przedsiębiorstwa, aby wystąpić przeciwko innemu przedsiębiorstwu, do sądu. Pytanie, dlaczego nikt tego do tej pory nie zrobił? Być może, przedsiębiorcy uznali, że jest trudno udowodnić, że sieć jest dyskontem albo nie chcą iść na wojnę w kwestii prawnej - dodał.

Nie znaczy to jednak, że ten przepis pozostanie martwy w przyszłości. - Są przepisy, które są niewykorzystywane i w pewnym momencie następuje ich odkrycie. Przykładem jest rynek ubezpieczeniowy. Kiedyś prawnicy stali głównie po stronie firm ubezpieczeniowych, a teraz powstają kancelarie odszkodowawcze. Rynek zmienił się, nie tyle przez zmianę przepisów co przez zmianę praktyki sądowniczej – powiedział Marek Niechciał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • david 2019-03-14 11:57:11

    Podstawową działalnościa podmiotów gospodarczych jest prowadzenie działalności handlowej a nie pozywanie wszystkich do sądu...pomimo istnienia tego nieklarownego artykułu z 2002 roku dot. "nieuczciwej konkurencji". Za wielką dystrybucję oraz za regulacje prawne trzeba się było wziąć w 1995 roku a nie teraz, przy prawie dojrzałym rynku. Dzisiaj mamy do czynienia z kontraktami międzynarodowymi, polskie przepisy nie mogą narzucać podmiotom niemieckim, francuskim, szwedzkim, swoich lokalnych "widzimisię" bo tak można nazwac owe projekty ograniczajace wolny kapitalistyczny rynek. Polskie jabłka są promowane w Brukseli, chyba żaden konsument w Polsce nie sądzi iż pochodzą z sadów sieci dystrybucyjnych lub z Peru. Jest tyle istotnych spraw do zajęcia się w gospodarce polskiej....! Dlaczego takie pierdoły przesłaniają prawdziwe problemy ? Jakiś cel w tym jest ?

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,19

  • Śr

    3,82

  • Min

    1,84

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7935
Ilość aktualnych ofert: 0
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.