Ograniczenie sprzedaży pod markami własnymi – kto może skorzystać, a kto stracić?

Autor: dlahandlu.pl, PB 6 marca 2019 16:20

Ograniczenie sprzedaży pod markami własnymi – kto może skorzystać, a kto stracić? Fot. Shutterstock

Mniejszy wybór produktów w sklepach i wyższe ceny, pogorszenie sytuacji dostawców, w tym małych polskich firm, a nawet zwolnienia pracowników – według firm handlowych i producentów tak może skończyć się wprowadzenie ograniczenia obecności marek własnych w sieciach handlowych. Jednak nie wszyscy wieszczą tak złowrogie scenariusze. Są firmy, które mogłyby skorzystać na nowych przepisach.

Na początku tego tygodnia rynek zelektryzowała wiadomość o planach wprowadzenia legislacyjnego ograniczenia sprzedaży pod markami własnymi sieci handlowych. - Zdecydowanie chcemy doprowadzić do tego, żeby na półkach były towary z markami polskimi, a nie tylko (…) z markami sklepów wielkopowierzchniowych. Chcemy, aby w ten sposób rolnicy mogli budować siłę swojej marki – powiedział w sobotę w Jasionce premier Mateusz Morawiecki. Zdaniem premiera, nowa ustawa "bardzo zmieni siłę negocjacyjną polskich rolników".

Wcześniej minister rolnictwa Krzysztof Ardanowski podkreślił, że będzie chciał wprowadzić przepisy, które będą nakazywały zakup przez sklepy co najmniej 50 proc. towaru polskiego, tak aby stopniowo obniżać ilość zagranicznego towaru na półkach.

Jak dowiedział się portal dlahandlu.pl ministerstwem odpowiedzialnym za stworzenie nowej regulacji jest Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Na razie nie wiadomo, na jakim etapie są prace nad ustawą, ani kiedy zostaną przedstawione konkretne propozycje.

Jedno jest pewne – problem dotyczy ogromnej liczby dostawców dla sieci FMCG, a także konsumentów. W sumie, dużej części naszego społeczeństwa.

Sieci na straconej pozycji?

Bez wątpienia, najwięcej mogą stracić sieci handlowe. Dla niektórych, takich jak Carrefour, oferta marek własnych jest ważnym uzupełnieniem asortymentu sprzedawanego pod markami producentów. Jednak dla Biedronki, czy Lidla, private labels są podstawą oferty.

- Ustawowe ograniczenie sprzedaży marek własnych w sieciach handlowych wpłynie na zubożenie oferty produktowej sklepów, a ponadto zmniejszy ilość innowacyjnych produktów na półkach, ze względu na to, iż wiele z nich to marka własna – mówi Renata Juszkiewicz, prezes POHiD. Jej zdaniem, wszystkie sieci posiadające w ofercie marki własne stracą na ustawie.

POHiD chce rozmawiać w tej sprawie z pomysłodawcami projektu, by przekonać do odstąpienia od tego typu regulacji. - Zamierzamy nawiązać dialog z decydentami, przedstawiając argumenty odwołujące się do zalet marek własnych i ich kluczowego znaczenia dla polskich przetwórców i rolników – mówi Renata Juszkiewcz.


  • Waza III 2019-03-07 14:17:35

    Gdzie wyjechać i jak wszystko co kochamy ze soba zabrać ? Jutro zabiorą się za obroże dla kotów, będą tylko czerwone. Dlaczego ? Bo to doskonałe dla gospodarki !

  • psychiatra 2019-03-07 10:34:33

    Niestety, u nas w szpitalu jednoprofilowym w Tworkach jesteśmy bezradni, już im pomóc nie możemy.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,89

  • Śr

    3,36

  • Min

    2,51

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7557
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.