Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Operatorzy handlowi najchętniej wynajmują powierzchnie magazynowe na Górnym Śląsku

Autor: www.dlahandlu.pl 22 października 2013 09:46

Łączna powierzchnia centrów dystrybucji 15 największych spożywczych sieci handlowych wynosi 1,3 mln mkw. Średnia powierzchnia centrum dystrybucyjnego wynosi 28 000 m kw., a jeden obiekt obsługuje przeciętnie 180 sklepów - wynika z najnowszego raportu firmy DTZ "Logistyka sieci handlowych".

Operatorzy handlowi w latach 2010 - 2012 najchętniej najmowali powierzchnie na Górnym Śląsku, w Centralnej Polsce i w regionie warszawskim. W regionie warszawskim zaobserwowano interesujący trend – w strefie I w latach 2010 - 2012 zanotowano wzrost udziału operatorów handlowych w wolumenie najmu, w porównaniu do lat 2005 - 2007. Jednocześnie odwrotna tendencja obserwowana była w Strefie II i I II. Wpływ na zmiany miały m.in. firmy z branży e - commerce, decydujące się na wynajem małych i średnich modułów w obrębie miasta. Największe zmiany cechują jednak region poznański, gdzie udział operatorów handlowych w wolumenie najmu spadł z 45% w latach 2005 - 2007 do poniżej 5% w latach 2010 - 2012. Tak znaczący udział Poznania i okolic w latach 2005 - 2007 wynikał z faktu, że w tym regionie zapoczątkowany został rozwój kilku dużych sieci handlowych, które tutaj postanowiły lokalizować swoje pi rwsze centra dystrybucji. To w tym regionie podpisana została największa dotychczas umowa najmu powierzchni magazynowej ( najem 60 tys. m kw. przez H&M w Panattoni Park Poznań w 2006 roku ). Operatorzy handlowi są nadal obecni w regionie Poznania, jednak w latach 2010 - 2012 zdecydowana większość znaczących transakcji z sektora handlowego zawarta została w obrębie wspomnianych już regionów Górnego Śląska, Centralnej Polski oraz regionu warszawskiego.

Zagraniczne sieci spożywcze rozpoczynając działalność w Polsce , swoje pierwsze sklepy najczęściej otwierały na zachodzie kraju. Przykładowo – aż trzech operatorów zagranicznych (niemieckie sieci Real i Kaufland oraz duńskie Netto) rozpoczęło swój rozwój od lokalizacji sklepu w okolicach Szczecina. Takie rozwiązanie pozwalało na sprawną obsługę sieci sklepów bez konieczności uruchamiania centrów dystrybucji na terenie Polski, które czasem powstawały nawet 6 - 8 lat po otwarciu pierwszego sklepu w kraju. W 2008 roku regionem największej koncentracji centrów dystrybucyjnych sieci spożywczych były województwa łódzkie i wielkopolskie. Wraz z dynamicznym rozwojem sieci sklepów, coraz atrakcyjniejszymi lokalizacjami pod nowe centra dystrybucji stawały się tereny położone bardziej na wschód i południe kraju. Według szacunków DTZ na koniec 2012 roku blisko połowa powierzchni centrów dystrybucyjnych zlokalizowana była w województwie śląskim, które wysunęło się na pozycję lidera, oraz w województwie łódzkim. Dalsza ekspansja sieci powinna przyczynić się do wzrostu atrakcyjności Mazowsza czy też Lubelszczyzny – jako regionów umożliwiających sprawną dystrybucję do rosnącej liczby sklepów zlokalizowanych we wschodniej części kraju.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9629

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.