Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

„Orbanizacja” handlu - klimat tajemnicy i działanie w trybie niespodzianki

www.portalspozywczy.pl 2 czerwca 2015 10:47

Podobno „orbanizacja” handlu jest nieunikniona – tak chce polityka, ale zobaczymy - zastanawia się w komentarzu dla serwisu portalspozywczy.pl, Maria Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Według Andrzeja Falińskiego, modeli i pomysłów opodatkowania sieci handlowych jest wiele, podobnie jak kryteriów doboru firm do spec-opodatkowania. - Jedni mówią, że tylko zagraniczne (to bardzo nieprawny, by tak powiedzieć, pomysł, ale …), inni, że wszyscy powyżej jakiegoś poziomu przychodu ze sprzedaży (przebija się kwota 5 mln złotych) ze zróżnicowanymi kwotami wolnymi od opodatkowania i podatkiem 2 proc. od reszty przychodu,  jeszcze inni mówią, że spec podatek i zwiększone stawki CIT dla największych, przy wymiarze spec-podatku 1 proc. od obrotu (to akurat propozycja Prezydenta Elekta Andrzeja Dudy). Nie jest też odosobniony pogląd o prostej kopii rozwiązań węgierskich (tak w postaci podatku kryzysowego, jak i w postaci „wynalazku” nazwanego opłatą za kontrolę, w zanadrzu zaś czeka kilka innych rozwiązań, np. w obronie dziedzictwa kulturowego zakazać budowy sklepu i nakazać odpowiedni kształt wnętrza, jeśli już do  tego dojdzie, itd.  W każdym z tych przypadków pojawia się kryterium dyskryminujące część graczy rynkowych i – co za tym idzie – potrzeba ideologicznej ratio legis uzasadniającej postępowanie w trybie lex specialis (by wyrazić się po polsku) – twierdzi Andrzej Faliński.

Zdaniem dyrektora POHiD branżę handlową „czeka zatem ostra batalia polityczna i legislacyjna, lobbing i anty-lobbing rozwiązań itd. - Niestety, to co przenika klimat prac nad „orbanizacją” handlu, to klimat tajemnicy i działanie w trybie niespodzianki.

- Przykład? – bardzo proszę. Oto jest incydent cenowy w sieciach, jest protest (skądinąd zrozumiały) części jednej z branż dostawców, jest i reakcja MRiRW, by idąc krzywdzie sukurs, zacząć rozmawiać. Najpierw chodzi o zwołane przez Ministra spotkanie, by wyłowić trenerów, którzy szkoląc ułatwić mieliby mniejszym dostawcom pracę z siecią, ale… Na spotkaniu pojawia się pierwsza niespodzianka – już nie chodzi o pomoc słabszym graczom ad hoc , ale o kodeks praktyk. Więc powstaje stosowny zespół (w miarę reprezentatywny, bo bez polskich sieci handlowych),pracujemy, a jakże, w zgodnym trybie handel i dostawcy. Pojawiają się projekty, w tym pomysł skorzystania z samoregulacyjnej (sugerowanej przez samego Ministra) inicjatywy europejskiej, powstają dokumenty - jest debata, spór itd. bo samoregulacja jest trudna, ale… Pojawia się kolejna niespodzianka. Otóż okazuje się, ze Polska w Grupie Wyszehradzkiej (na spotkaniu ministrów rolnictwa) zdecydowanie i równolegle do prac nad samoregulacją, poparła stanowisko Węgier i Słowacji, by KE podjęła działanie regulacyjne w sprawie praktyk handlowych. I następna, za niedługo, niespodzianka – okazuje się, że PSL, partia Ministra odpowiedzialna za MRiRW, złożyła projekt ustawy o zwalczaniu nieuczciwych praktyk handlowych, o czym siadających do rozmów o samoregulacji zapomniano poinformować, nie mówiąc o ich skonsultowaniu (chyba żeby z kimś, jakoś – na pewno jednak nie z handlem, choć handlu projekt dotyczy) – komentuje Faliński.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.