Otoczenie rynkowe sprzyja sieciom handlowym. Największe z nich rosną w siłę

Autor: dlahandlu.pl 24 października 2017 10:09

Otoczenie rynkowe sprzyja sieciom handlowym. Największe z nich rosną w siłę Fot. Shutterstock

Rosnąca konsumpcja w Polsce i dobre nastroje konsumenckie sprzyjają sieciom detalicznym. Najwięksi na tym rynku gracze notują od początku tego roku wzrost sprzedaży. Liderem wzrostu organicznego, czyli nie uwzględniającego przejętych i nowo otwartych placówek, jest sieć Dino, która w pierwszym półroczu zwiększyła sprzedaż LfL o 14,7 proc. Tuż za nim znalazła się Biedronka, której sprzedaż w tym okresie zwiększyła się o 9 proc.

Operatorzy rynku detalicznego przyznają jednak, że polski rynek nadal jest wysoko konkurencyjny, dlatego żadna z sieci nie może „spocząć na laurach”. Inwestycje w ceny, promocje i kampanie lojalnościowe stały się w Polsce codziennością.

Biedronka

Jeronimo Martins podał, iż w I pół. 2017 roku grupa zanotowała sprzedaż na poziomie 7,8 mld euro, czyli o 11,4 proc. więcej rdr. Przy stałym kursie wymiany wzrost wynosił  9,4 proc. Sprzedaż Grupy LfL wzrosła o 6,9 proc., głównie dzięki wzrostom wygenerowanym w Polsce przez Biedronkę.

Sprzedaż Biedronki osiągnęła w tym okresie poziom 5,3 mld euro i była wyższa o 13,4 proc. (10,8 proc. w lokalnej walucie) i 9 proc. w ujęciu LfL.

Zysk netto Grupy JM wyniósł 173 mln euro i był wyższy o 2,2 proc. rdr. Drugi kwartał Biedronka zakończyła wynikiem 2,8 mld euro. Oznacza to wzrost o 15,9 proc. rdr. (11,8 proc. w lokalnej walucie) i 9,5 proc. w ujęciu LfL. 

W ciągu 6 miesięcy Biedronka uruchomiła 29 sklepów i na koniec czerwca miała ich 2741 (netto sieci przybyło 19 sklepów). Dodatkowo sieć zmodernizowała 91 placówek. 

Według sieci, rynek w Polsce pozostaje wysoce konkurencyjny i zorientowany na promocje. W niektórych kategoriach ceny wzrosły, co napędziło wzrost inflacji w maju i czerwcu do 3,7 proc. Dlatego Biedronka skupia się na inwestycjach w promocje cenowe i wzmocnienie pozycjonowania cenowego.

Tesco

Z kolei grupa Tesco, w pierwszym półroczu roku obrotowego 2016/2017 zanotowała 25,2 mld funtów sprzedaży, co oznacza wzrost o 3,3 proc., licząc po bieżącym kursie wymiany walut. Zysk operacyjny grupy, z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych wyniósł 759 mln funtów i był wyższy niż rok wcześniej o 27,3 proc.

W Polsce przychody Tesco z wyłączeniem paliw i podatku VAT to 5,163 mld zł (1,062 mld funtów). Tymczasem w pierwszym półroczu roku finansowego 2016/17 przychody sieci w Polsce wyniosły 996 mln funtów (5,388 mld zł). Licząc w euro, nastąpił wzrost o 6,6 proc., jednak licząc przychody w złotych, spółka zanotowała spadek o 4,2 proc.

W Europie Środkowej, w pierwszym półroczu tego roku sprzedaż wyniosła 3,04 mld funtów, co oznacza, że w ujęciu like for like wzrosła o 0,1 proc., natomiast całkowita sprzedaż zmniejszyła się o 0,9 proc. przy stałych kursach walut, na co wpływ miało zamknięcie sklepów. Spółka podała, że sprzedaż poprawiła się w drugim kwartale, dzięki ujednoliceniu planu handlowego dla całego regionu.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    17,99

  • Śr

    14,74

  • Min

    8,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7781

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.