Paliwa nie podbiją cen żywności przed Wielkanocą

Autor: mondaynews.pl 6 marca 2018 09:59

Przed Wielkanocą nie należy spodziewać się podwyżek na stacjach benzynowych. Koszty przedświątecznych dostaw do sklepów również pozostaną na dotychczasowym poziomie. I nie powinny być pretekstem do podnoszenia cen przez sieci handlowe. Obecnie notowania paliw mają minimalny wpływ na to, ile konsumenci płacą za produkty.

Od miesiąca tanieją paliwa w rafineriach, co przekłada się na systematyczne obniżki na krajowych stacjach. Z danych Polskiej Izby Paliw Płynnych wynika, że 23 lutego detaliści płacili średnio 4,57 zł za litr Pb 95, czyli o 4 grosze mniej, niż tydzień wcześniej. W przypadku oleju napędowego trzeba było wydać 4,46 zł/l. To również oznaczało spadek o parę groszy. Statystyczna stawka za LPG wyniosła 2,03 zł/l, więc było o 3 grosze taniej.

− W obecnej sytuacji na rynku paliw moglibyśmy nawet liczyć na nieznaczny spadek wartości produktów, ale tak to nie działa. Bardzo rzadko przecież słyszymy, że ze względu na niższe koszty transportu potanieją artykuły spożywcze czy komunikacja miejska. Zdecydowanie częściej mamy do czynienia z odwrotną relacją, tj. producenci szukają pretekstu do wprowadzania podwyżek. Fakt, że teraz płacimy trochę mniej na stacjach, nie przełoży się na ceny towarów w sklepach. Gdyby było inaczej, to pojawiłby się impuls do obniżek – stwierdza Grzegorz Maziak, redaktor naczelny serwisu e-petrol.pl

– Sieci handlowe i producenci interesują się sytuacją na rynku naftowym. Jednak o kształtowaniu stawek za oferowane towary bardziej decydują inne kwestie, przede wszystkim podaż. Koszty transportu są do skompensowania, zarówno w górę, jak i w dół. Dziś ryzykowne byłoby wskazanie tych wydatków jako istotnego czynnika, decydującego o dynamicznych zmianach. Jeżeli indeks uśrednionej ceny produktu wynosi 100, to paliwo w ostatecznym rozrachunku nie przekracza 2-3%, czyli ma na nią minimalny wpływ – zaznacza dr Andrzej Maria Faliński, niezależny ekspert rynku detalicznego.
Z kolei Urszula Cieślak uważa, że jeśli w ciągu kilku miesięcy nastąpiłaby zmiana tendencji i poziomu cen paliw o 20-25%, to wtedy z pewnością pojawiłby się impuls do skorygowania kosztów transportu. Natomiast obecne wahania są niewielkie. Od września ubiegłego roku mieszczą się w przedziale 15-20 groszy na litrze „dziewięćdziesiątki piątki” oraz ok. 30 groszy w przypadku oleju napędowego. Takie różnice nie są na tyle znaczące, żeby natychmiastowo przekładały się na ceny detaliczne produktów i usług.
− Nie demonizowałbym czynnika związanego z kosztami transportu. Widzieliśmy najpierw mocne wzrosty, a później spadki cen paliw. I to nie miało bezpośredniego wpływu na wartości towarów. Znaczenie odgrywają działania spekulacyjne, jak również inne uwarunkowania typowe dla danego segmentu rynku spożywczego. Dla przykładu, masło drożeje bez względu na wydatki związane z jego przewozem. Myślę, że po tych 2-3 latach, kiedy wahania były spore, ludzie już nauczyli się kalkulować. Wiedzą, że opłaty za transport nie wpływają bezpośrednio na to, ile płacą za dany artykuł – dodaje Grzegorz Maziak.
Dr Faliński przewiduje, że stawki za paliwa ustabilizują się w nadchodzących dniach. Obecne wahania mają minimalny wpływ na wartość produktów w handlu detalicznym. Byłoby inaczej, gdyby najpierw nastąpił znaczny spadek, a potem wzrost notowań dolara. Taka sytuacja miała miejsce w latach 2008-2010. Wówczas zmianom uległy koszty transportu, co odczuli też konsumenci. Trzeba też zaznaczyć, że to będzie pierwsza Wielkanoc, którą poprzedzi wejście w życie ustawy ograniczającej handel w niedziele. W związku z tym, należy przewidywać, że najwięksi gracze na rynku zaoferują spore obniżki. I cena paliw raczej będzie miała dla nich drugorzędne znaczenie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,79

  • Śr

    0,91

  • Min

    0,64

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9191

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.