Październik w handlu – związki zawodowe w sporze z sieciami i nowe formaty sklepów

Autor: dlahandlu.pl 15 listopada 2018 11:55

Październik w handlu – związki zawodowe w sporze z sieciami i nowe formaty sklepów Fot. Shutterstock

Nowy format sieci IKEA, a także pierwszy w Polsce bezobsługowy sklep Bio Family, ekspansja Media Expert, rozwój sieci Paczkomatów przy sklepach największych marek detalicznych, a także ciągła karuzela kadrowa – to wydarzenia, w które obfitował październik tego roku. Nie można też pominąć sporu, który toczy NSZZ Solidarność z Jeronimo Martins oraz konfliktu wokół umów franczyzowych w Żabce.

Podwójna jakość żywności

Jednym z głównych tematów, którymi żył rynek handlu w październiku tego roku była podwójna jakość żywności. UOKiK po raz pierwszy porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej. Na 101 produktów, istotne różnice dotyczyły 12. Przykładem mogą być chipsy - niemieckie smażono na oleju słonecznikowym, polskie – na palmowym, a także żelki Haribo – te produkowane na polski rynek mają więcej smaków jabłkowych i cytrynowych, a na niemiecki – truskawkowych i ananasowych, natomiast kawa Nescafe Classic jest mocniejsza u naszych zachodnich sąsiadów. Jednak zdarzało się także, że produkty na rynku polskim były lepsze.

UOKiK sprawdził produkty na dwa sposoby, przy pomocy Inspekcji Handlowej i akredytowanych laboratoriów. Pierwsze testy porównawcze polegały na tym, że pod koniec 2017 r. zakupiono artykuły spożywcze w Polsce i ich odpowiedniki w Niemczech. Drugie testy porównawcze UOKiK przeprowadził w II kwartale 2018 r., kupując w Polsce żywność, która miała etykiety: po polsku (co znaczy, że była produkowana na nasz rynek) i w obcej wersji językowej (co świadczy o tym, że miała trafić na rynki innych krajów Europy Zachodniej).

Na badanie UOKiK szybko zareagowali producenci, którzy zapewniają, że wykryte różnice są niewielkie i wynikają głównie z innych preferencji konsumentów.

Do tej pory nie słabną echa tego wydarzenia. Podczas niedawnego Forum Rynku Spożywczego i Handlu. którego organizatorem jest Grupa PTWP i portal dlahandlu.pl, do kwestii podwójnej jakości żywności odniósł się Marek Niechciał, prezes UOKiK. Poinformował, że istnieją pomysły, aby wprowadzić obligatoryjny wymóg sprzedawania produktów o takim samym składzie na terenie całej UE. - Jednak takie rozwiązanie mogłoby spowodować „równanie w dół“, a konsument mógłby zostać skazany na produkty, które mu nie smakują. Lepszą opcją byłoby dopuszczenie wyboru. Producent mógłby oznaczyć swój produkt jako "jedna jakość na całą UE", ale jeśli nie chce to nie musi tego zaznaczać – mówił prezes UOKiK.

Wątek tzw. podwójnej jakości żywności sprzedawanej w UE podjęła także prezes POHiD Renata Juszkiewicz. – Musimy się zastanowić, czy mówimy o podwójnej jakości, czy po prostu o innej jakości produktów. Trzeba wziąć pod uwagę, że w każdym kraju konsumenci mają inne upodobania, przyzwyczajenia, smaki. Także kulturę zakupową – mówiła Renata Juszkiewicz.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,49

  • Śr

    4,69

  • Min

    2,74

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6126

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.