PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

PCA: Fałszowanie miodu jest coraz bardziej powszechne

Autor: dlahandlu.pl 4 grudnia 2019 16:25

Konsumpcja miodu na świecie rośnie. Używany jest on już nie tylko jako żywność, ale również w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym. Jednocześnie zmniejsza się światowa populacja pszczół. Aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na ten składnik, coraz częściej dochodzi do fałszowania miodu – informuje Polskie Centrum Akredytacji.

Każdy chce mieć pewność, że kupuje oryginalny, w pełni naturalny produkt. Niestety techniki fałszowania tego surowca, są już tak daleko rozwinięte, że przeciętnej osobie coraz trudniej stwierdzić, czy ma do czynienia z miodem prawdziwym, czy zafałszowanym. Fałszowanie miodu może dotyczyć z jednej strony sposobu jego produkcji, z drugiej autentyczności oznaczenia pochodzenia miodu lub informacji o dominującej roślinie, z której pyłku powstał. 

Do najczęściej stosowanych metod fałszowania miodu na etapie produkcji należą dokarmianie pszczół sacharozą oraz dodatek do gotowego wyrobu syropów skrobiowych, kukurydzianych, melasy, sztucznego miodu. Na szczęście na straży autentyczności miodu stoją zarówno inspekcje państwowe, jak i wyspecjalizowane laboratoria, z których usług chętnie korzystają sieci handlowe, kładące nacisk na dystrybucję produktów o kontrolowanej, wysokiej jakości. 

– Istnieje szereg markerów, które pomagają określić autentyczność miodu. Np. zbyt duża zawartość 5-hydroksymetylofurfuralu może świadczyć o zafałszowaniu miodu syropami cukrowymi, ocena profilu cukrowego miodu również może pozwolić na wykrycie zafałszowania miodu sacharozą. Z kolei oznaczenie udziału pyłku przewodniego w miodzie pozwala określić, czy podana przez producenta odmiana miodu (określana nazwą rośliny, z której pochodził nektar), jest zgodna ze stanem faktycznym. W Polsce działają wyspecjalizowane laboratoria posiadające akredytację na przeprowadzanie tego typu analiz. Jest to m.in. Laboratorium Badania Jakości Produktów Pszczelich Instytutu Ogrodnictwa, a także laboratoria Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (GIJHARS) – wyjaśnia Lucyna Olborska, dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7727
Ilość aktualnych ofert: 496784

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.