Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Pierwsze półrocze w handlu: Krajobraz po zakazie i przejęcia

Autor: dlahandlu.pl 10 lipca 2018 14:13

Pierwsze półrocze w handlu: Krajobraz po zakazie i przejęcia Fot. Shutterstock

Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele i pierwsze podsumowanie skutków nowego prawa, przejęcia w handlu małym i dużym, a także walka niektórych sieci o pracowników  – to wydarzenia, których byliśmy świadkami w ciągu pierwszego półrocza. W segmencie handlu detalicznego działo się wiele. Zobaczmy, jak wygląda krajobraz po zmianach, które się dokonały.

Niedzielny zakaz - pustki w galeriach, Żabka idzie pod prąd

Pierwszą niedzielą z zakazem handlu był 11 marca. Od tamtej pory przeżyliśmy już w sumie 9 niehandlowych niedziel, do których doliczyć należy jeszcze jedną, przypadającą w dniu Wielkanocy. Przed nami natomiast 13 kolejnych niedziel bez handlu. Jak na nowe prawo zareagował rynek, sieci handlowe, galerie i sieci gastronomiczne?

Przypomnijmy, że przygotowując się do niehandlowych niedziel, detaliści próbowali wykorzystać szereg wyłączeń, jakie przewiduje ustawa, by ominąć przepisy. Na liście pomysłów znalazły się np. propozycje, by stać się piekarnią, dworcem kolejowym lub ośrodkiem kultury. Pomysły nie są jednak realizowane. Poza jednym wyjątkiem – sieć Żabka uznała, iż sklepy zrzeszone pod jej logo są placówkami pocztowymi, ponieważ można w sklepie nadać lub odebrać przesyłkę. I wiele Żabek otworzyło swoje drzwi dla klientów w niedziele objęte zakazem.

W maju okręgowe inspektoraty pracy przeprowadziły kontrole sklepów należących do sieci Żabka, by sprawdzić czy powierzają one pracę pracownikom lub innym zatrudnionym w dni objęte zakazami, powołując się przy tym na status placówki pocztowej. Inspektorzy pracy ustalili, że nie wszystkie placówki wytypowane do kontroli były otwarte w niedziele, jednak spośród tych, które w tym dniu prowadziły działalność handlową, część powoływała się na posiadanie statusu placówki pocztowej. Ponieważ budziło to istotne wątpliwości inspektorzy pracy kierowali do sądów wnioski o ukaranie. 

Do dnia 14 czerwca zapadło 6 wyroków nakazowych, uznających obwinionych winnymi popełnienia wykroczenia. Od wyroków tych wniesiono sprzeciwy. Jednak w jednym przypadku sąd odmówił wszczęcia postępowania stwierdzając, że franczyzobiorca powinien być traktowany jako placówka pocztowa. W innym przypadku sąd zwrócił wniosek celem uzupełnienia postępowania dowodowego, sugerując, że jeżeli franczyzobiorcę łączy umowa z operatorem pocztowym, powinien zostać uznany za placówkę pocztową i korzysta z wyłączenia spod zakazu handlu.

  • Rorgur 2018-07-12 07:49:20

    Skoro stacje benzynowe mogą zamienić się w supermarket czy inny spozywczak i sprzedawać oprócz benzyny mydło i powidło i nikt im złego słowa nie powie, to czemuż to żabki nie mogą świadczyć usług pocztowych, zwłaczza, że mają to w ofercie już od kilku lat, gdzie tu sprawiedliwość?

  • Daniel 2018-07-12 07:48:15

    Co do wątku żabek to moim zdaniem jest skandal, zamiast wspierać pomysłowość i binzesową inicjatywę to nasyła się na nie Inspekcję pracy i straszy sądem. Ta nie zbuduje się pozytywnego klimatu do prowadzenia biznesu w tym kraju.

  • emmer 2018-07-12 07:37:07

    Nękanie żabek pozwami sądowymi tylko dlatego, że już od dawna świadczą usługi pocztowe i dzięki temu nie musza zamykać sklepów w niedziele nie mieści się w standardarch państwa prawa. Przecież żabki świadczą te usługi od 2012 roku! Nie wymyśliły ich sobie w związku z ustawą o zakazie handlu.

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,99

  • Śr

    4,88

  • Min

    3,74

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9731

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.