PIH: Największymi wygranymi ustawy o zakazie handlu w niedziele są dyskonty i agencje reklamowe

Autor: dlahandlu.pl 6 lutego 2019 11:50

PIH: Największymi wygranymi ustawy o zakazie handlu w niedziele są dyskonty i agencje reklamowe Na zdj. Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu. Fot. PIH

Czy PiS zmieni zdanie w sprawie zakazu handlu w niedziele? Wczorajsza wypowiedz premiera może na to wskazywać. Dyrektor Polskiej Izby Handlu, która reprezentuje ok. 30 000 sklepów, mówi, że trzeba się liczyć z różnymi scenariuszami. Jak wskazuje, na razie największymi wygranymi ustawy nie są małe sklepy, a są dyskonty i agencje reklamowe.

We wtorek premier Morawiecki powiedział: "Dokonujemy przeglądu tego, jaki wpływ na mniejsze i większe sklepy, ale przede wszystkim na ludzi, miała ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele". Mateusz Morawiecki zapowiedział, że "w najbliższym czasie zapadną decyzje związane z tym tematem".

Czy to oznacza, że są szanse na powrót dwóch handlowych niedzieli w miesiącu?

- Na tę chwilę trudno jest takie wnioski wyciągać, że będzie to powrót do dwóch niehandlowych niedziel w miesiącu. Trzeba liczyć się z tym, że możliwe są różne scenariusze. Nie sposób nie wziąć pod uwagę, tego co jest w ocenie skutków regulacji, która mówi, że efekt gospodarczy odbiega od oczekiwanego. Podobne opinie wygłaszali również politycy. Dobrze, że rząd bierze pod uwagę wpływ tej ustawy na społeczeństwo i przedsiębiorców (szczególnie tych małych i średnich) - mówi nam Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.

Dyrektor PIH zauważa, że w sklepach najmniejszych, które może prowadzić jedna osoba, faktycznie obrót w niedziele nieco wzrastał, ale przez potężne kampanie marketingowe dyskontów obrót piątkowy i sobotni spada na tyle, że ten niedzielny wzrost nie kompensuje strat z pozostałych dni. - Dyskonty wydały w 2018 około 700 mln zł na wychowanie konsumentów i zmianę ich przyzwyczajeń, aby u nich robili większe zakupy przed weekendem. I to działa, ludzie przyzwyczajają się do robienia zakupów w piątki i soboty w dyskontach. Małe sklepy nie zyskują na zakazie handlu w niedziele. Największymi wygranymi są dyskonty i agencje reklamowe. Jednak w większości tracą średnie sklepy, gdzie są np. dwie kasy i część samoobsługowa – prowadzenie ich przez jedną osobę, na co pozwala wyłączenie w ustawie, jest niemożliwe. Jedna osoba nie jest w stanie obsłużyć dwóch kas, pilnować i donosić towaru do części samoobsługowej, wykonywać innych czynności – takie sklepy muszą być w niedziele zamknięte – one też tracą najwięcej - podsumowuje Maciej Ptaszyński, dyrektor PIH.

Przypomnijmy, ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni przewiduje stopniowe ograniczanie liczby niedziel, w których handel i wykonywanie pracy w handlu jest dozwolone. W 2019 r. zakaz nie obowiązuje w ostatnią niedzielę każdego miesiąca, a także w dwie kolejne niedziele poprzedzające Boże Narodzenie i w niedzielę przed Wielkanocą. Zgodnie z ustawą, od 2020 r. zakaz nie będzie obowiązywać w ostatnią niedzielę stycznia, kwietnia, czerwca i sierpnia, a także w dwie kolejne niedziele poprzedzające Boże Narodzenie i w niedzielę przed Wielkanocą.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,29

  • Śr

    1,82

  • Min

    1,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6908
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.