PKO BP: Sprzedaż detaliczna w sierpniu wzrosła słabiej od oczekiwań

Autor: PAP 20 września 2019 13:46

Sprzedaż detaliczna w sierpniu wzrosła słabiej od oczekiwań - ocenia PKO BP. Odczyt GUS był rozczarowaniem z uwagi na silne fundamenty konsumpcji związane z sytuacją na rynku pracy, rekordowym optymizmem konsumentów i wypłatami nowych świadczeń - dodano.

Główny Urząd Statystyczny podał w piątek, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu 2019 r. wzrosła o 4,4 proc. w ujęciu rocznym, a w porównaniu z lipcem br. była wyższa o 0,1 proc. W cenach bieżących sprzedaż detaliczna zwiększyła się w sierpniu o 6,0 proc. rok do roku.

Jak podkreślili analitycy PKO BP, sprzedaż detaliczna w sierpniu wzrosła słabiej od oczekiwań - realnie o 4,4 proc. rok do roku, po wzroście o 5,7 proc. rdr w lipcu.

"Odczyt był pewnym rozczarowaniem, biorąc pod uwagę silne fundamenty konsumpcji związane z sytuacją na rynku pracy, rekordowym optymizmem konsumentów oraz rozpoczętymi wypłatami nowych świadczeń socjalnych" - ocenili eksperci PKO BP.

Zwrócili uwagę, że sprzedaż detaliczna bazowa (z wyłączeniem pojazdów, paliw i żywności) wzrosła o 10,7 proc. w ujęciu rocznym wobec 11,3 proc. rdr w czerwcu. "Dane za sierpień były pod negatywnym wpływem jednego dnia handlowego mniej niż przed rokiem (dodatkowa niehandlowa niedziela), co mogło obniżyć dynamikę konsumpcji (głównie w kategoriach "niebazowych") o ok. 1 pp." - wskazali.

W sierpniu ciągle bardzo wyraźnie (o 11,6 proc. r/r), chociaż słabiej niż w poprzednich miesiącach, rosła sprzedaż w kategorii meble, rtv, agd. O 3 proc. wyższa niż przed rokiem była sprzedaż samochodów. "Konsumenci nadal chętnie dokonują +ważnych zakupów+. Odczyty w tych kategoriach są jednak słabsze, niż wynikałoby z rekordowo wysokiej oceny obecnego dokonywania ważnych zakupów w ankiecie koniunktury konsumenckiej przygotowywanej przez GUS" - zaznaczyło PKO BP. Wzrost sprzedaży żywności spowolnił do 1,5 proc. rok do roku w ujęciu realnym, "jednak utrzymała się wysoka dynamika nominalna (7,6 proc. rdr)" - dodano.

Analitycy banku zwrócili też uwagę, że we wrześniu pogorszeniu do najniższego poziomu od marca 2016 uległa ocena koniunktury gospodarczej w jednostkach zajmujących się handlem detalicznym, co jednak mogło być częściowo związane z oczekiwanym wzrostem kosztów zatrudnienia.

Zaznaczyli, że średnia trzymiesięczna dynamiki sprzedaży detalicznej wyhamowała do 4,6 proc. z 5,0 proc. po lipcu, jednak w ich ocenie "nie oznacza to automatycznego przełożenia na niższą dynamikę konsumpcji".

Zdaniem analityków PKO BP rozszerzenie programu Rodzina 500 plus, podobnie jak przy jego wprowadzeniu, będzie miało pozytywny wpływ na wydatki konsumpcyjne.

"Tym razem nowe środki dostają rodziny relatywnie lepiej sytuowane, stąd prawdopodobnie większa ich część będzie przeznaczona na usługi (np. edukacyjne, turystykę), niż towary. Będzie to oznaczało wyższą dynamikę konsumpcji (nawet średnio powyżej 5,0 proc. rdr w 2 połowie 2019); po stronie podażowej, wartość dodana wzrośnie w handlu oraz w usługach rynkowych" - ocenili. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,99

  • Śr

    5,08

  • Min

    1,78

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7786
Ilość aktualnych ofert: 476982

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.