Plastikowa rewolucja w sieciach

Autor: dlahandlu.pl, PB 17 kwietnia 2019 16:49

Plastikowa rewolucja w sieciach Fot. Shutterstock

W Unii Europejskiej trwa plastikowa rewolucja. Organy decyzyjne Unii, w trosce o środowisko naturalne, wprowadzają nowe regulacje, które mają na celu zmniejszenie zużycia tworzyw sztucznych. Detaliści, podążając za tym trendem, ograniczają wykorzystanie plastiku w swoich sklepach, a konsumenci borykają się z brakiem bezpłatnych foliówek. Jak się okazuje, w procesie zdążania do świata bardziej przyjaznego naturze, sieci handlowe mają do odegrania bardzo ważną rolę.

Przypomnijmy, 4 lipca 2018 r. wszedł w życie tzw. Pakiet odpadowy, a 27 marca 2019 r. Parlament Europejski zatwierdził tzw. Dyrektywę plastikową (The Single-Use Plastics Directive). Obie regulacje wyznaczają krajom członkowskim na najbliższe lata nowe, bardzo ambitne cele w zakresie zbiórki tworzyw sztucznych, jak i ich recyklingu.

Sprzątanie Unii

Dyrektywa plastikowa wprowadza m.in. zakaz, począwszy od 2021 r., wprowadzania do obrotu 10 plastikowych produktów jednorazowego użytku (patyczki higieniczne, sztućce -widelce, noże, łyżki, pałeczki- talerze, słomki, mieszadełka do napojów, patyczki do balonów, pojemniki do żywności i styropianowe kubeczki) oraz zastąpienie ich alternatywnymi produktami. Ponadto, od 2025 r. nakrętki i wieczka plastikowe będzie można wprowadzić do obrotu tylko pod warunkiem, że będą przymocowane na stałe do butelek i pojemników. W tym samym roku wszystkie butelki plastikowe będą musiały być wykonane w minimum 25% z materiału pochodzącego z recyklingu (od 2030 r. - w 30%), a poziom zbiórki i recyklingu plastikowych butelek na napoje jednorazowego użytku ma wynieść  77% (do 2029 r. - 90%).

Aby osiągnąć taki poziom zbiórki plastikowych butelek jednorazowego użytku kraje członkowskie mają ustanowić cele selektywnego zbierania w ramach systemów rozszerzonej odpowiedzialności producentów lub ustanowić tzw. system kaucyjny. Oznacza to, że do ceny produktu będzie doliczana opłata, która w momencie oddania butelki będzie zwracana konsumentowi przez sklep lub automat.

Producenci takich produktów jak np. opakowania na żywność, owijki na kanapki, pojemniki na napoje, kubki na napoje, chusteczki nawilżane, lekkie torby na zakupy itd. będą ponosić koszty zbierania tych odpadów, ich transportu, przetworzenia i uprzątnięcia oraz koszty upowszechniania edukacji.

PwC wskazuje, że wszystkie proponowane rozwiązania niosą za sobą poważne implikacje dla przedsiębiorstw, które będą musiały się dostosować do nowych przepisów prawa i ponieść koszty z tym związane. Czasu jednak jest niewiele, ponieważ wymogi Pakietu odpadowego już muszą być wdrażane, a Dyrektywa plastikowa, po akceptacji rady Unii Europejskiej, ma być transponowana do porządku krajowego 2 lata od jej wejścia w życie.


  • Jarosław K. 2019-04-25 16:21:57

    Dobrze że patyczków do lodów nie zakazali, będzie czym zamieszać kawę.

    A może przy ladzie w Żabce zawieszą stalową łyżeczką na łańcuchu.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,49

  • Śr

    3,20

  • Min

    1,89

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6426
Ilość aktualnych ofert: 283277

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.