PMR: Zła lokalizacja i niewłaściwy format sklepu to główne błędy firm handlowych

Autor: dlahandlu.pl 17 września 2019 12:08

PMR: Zła lokalizacja i niewłaściwy format sklepu to główne błędy firm handlowych Fot. Shutterstock

Wśród najczęstszych błędów popełnianych przez firmy handlowe wymienia się niedopasowanie formatu sklepów do potrzeb i trendów konsumenckich, złe lokalizacje, skupienie się na dużych miastach, gdzie jest najsilniejsza konkurencja, oraz zbyt duże stany magazynowe. Właściciele firm nie reagują też odpowiednio szybko na trendy pojawiające się na rynku handlowym – oceniają przedstawiciele firmy PMR Restrukturyzacje.

- Mimo dobrej koniunktury gospodarczej i zwiększającej się konsumpcji coraz więcej firm handlowych decyduje się na upadłość lub proces restrukturyzacji. Eksperci uważają, że przyczyn tego należy szukać m.in. w nieaktualnych modelach biznesowych i uzyskiwanych efektach skali – ocenia firma.

Według raportu Coface rośnie liczba upadłości i restrukturyzacji w branży handlowej. W pierwszym półroczu 2019 r. liczba takich postępowań wzrosła o 16 proc., a w handlu detalicznym nawet 37 proc. Świadczy to o kłopotach w branży mimo wzrostu konsumpcji.

Jak wynika z danych Coface, postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne dotyczą głównie średnich i mniejszych firm, których roczne obroty wynoszą między 5 a 50 mln zł (56 proc.) oraz do 5 mln zł (29 proc.).

– Po ponad trzech latach działania nowego prawa restrukturyzacyjnego znacząco rośnie liczba firm, które podejmują próby ratowania swoich biznesów. To pozytywna wiadomość dla właścicieli firm dotkniętych kryzysem, a także ich rodzin, pracowników i wierzycieli, którzy mogą odzyskać swoje pieniądze – uważa Małgorzata Anisimowicz, prezes PMR Restrukturyzacje SA.

Zdaniem ekspertów sytuacja może się pogorszyć, bo polska gospodarka wchodzi w okres spowolnienia. Nawet jeśli będzie się to działo powoli, nie poprawi to sytuacji w handlu. Mniejsze, nierentowne firmy będą zmuszone ogłosić upadłość lub ratować się przed nią, decydując się na restrukturyzację.

– Walka o klienta jest bardzo zażarta, marże w związku z tym spadają i coraz więcej mniejszych podmiotów ma problemy z utrzymaniem się na rynku. Jednak problemy płynnościowe nie dotyczą tylko małych dystrybutorów czy detalistów. Również więksi mają problem z utrzymaniem rentowności i płynności na odpowiednim poziomie, umożliwiającym przetrwanie na rynku – uważa Marcin Siwa, dyrektor działu oceny ryzyka w Coface. 

Wśród głównych przyczyn problemów w branży można wymienić rynek pracownika i związane z tym rosnące wynagrodzenia, braki kadrowe, dużą konkurencyjność na rynku.

Sieci handlowe, aby przyciągnąć pracowników, podwyższają pensje. Według raportu Hays Poland w styczniu tego roku pensje na stanowisku sprzedawcy wahały się od 3 do 3,5 tys. zł. Największy wzrost wynagrodzeń zanotowano na stanowiskach związanych z obsługą klienta – płacono w tym roku o 20 proc. więcej niż w ubiegłym. Mimo to najtrudniej jest pozyskać pracowników o kompetencjach sprzedażowych. 

Rosnącego zapotrzebowania nie są w stanie zaspokoić nawet pracownicy z zagranicy. Niestety, i to źródło pozyskania pracowników może niedługo wyschnąć. Aż 45 proc. pracujących w Polsce obywateli Ukrainy planuje podjęcie pracy w Niemczech lub innych krajach Europy Zachodniej – wynika z badania przeprowadzonego przez EWL SA oraz Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,99

  • Śr

    5,08

  • Min

    1,78

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7786
Ilość aktualnych ofert: 476982

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.