Podatek cyfrowy na dalekim horyzoncie

Autor: dlahandlu.pl, PB 8 maja 2019 22:23

Podatek cyfrowy na dalekim horyzoncie Fot. Shutterstock

Dzięki rozwojowi nowych technologii, świat zmienia się dosłownie z dnia na dzień i wciąż pojawiają się nowe możliwości. Dotyczy to także handlu, w którym coraz większą popularnością cieszą się zakupy online i mobile. Za dynamicznymi zmianami nie nadążają regulacje prawne, czego przykładem jest chaos dotyczący opodatkowania internetowych gigantów. Państwa UE próbują znaleźć konsensus w kwestii podatku od handlu w Internecie, jednak na razie końca sporu nie widać.

Obecne przepisy podatkowe, zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak i poszczególnych państw członkowskich, powstały w świecie sprzed obecnej rewolucji cyfrowej. - Międzynarodowe zasady prawa podatkowego oparte są na tradycyjnych zasadach, które nie są współmierne do realiów działalności cyfrowej. Zakładają one bowiem, że firma prowadząca działalność płaci podatki w danym kraju, jeśli ma tam swój oddział, biuro lub zależnego przedstawiciela. Regulacje te pomijają natomiast dzisiejsze możliwości cyfrowego świata, w którym do prowadzenia działalności nie potrzebna jest już fizyczna obecność przedsiębiorcy w danym kraju – tłumaczy Marcin Rudnicki, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

Sprawa dotyczy przede wszystkim takich gigantów e-commerce jak Google, Facebook, Apple, czy Amazon, którzy zarabiają wprost na handlu online lub na sprzedawaniu reklam. W Europie prawie nie płacą podatków, ponieważ albo fizycznie nie są tu obecni, albo posiadają swoje przedstawicielstwa w „rajach podatkowych”. A patrząc na ich zarobki, jest się o co bić.

Amazon i inni

Spółka Amazon w ciągu 20 lat zapłaciła w Wielkiej Brytanii mniej podatku, niż niektórzy sprzedawcy detaliczni płacą w ciągu zaledwie jednego roku. Według śledztwa przeprowadzonego przez Daily Mirror, gigant handlu internetowego zapłacił w ciągu ostatnich 20 lat łącznie 61,7 milionów funtów podatku dochodowego od osób prawnych, mimo że osiągnął całkowity obrót w Wielkiej Brytanii w wysokości około 7 miliardów funtów. Dla porównania sieć sklepów stacjonarnych M&S w zeszłym roku wpłaciła 65,4 miliona funtów podatku. Największy detalista na brytyjskim rynku – sieć Tesco zapłaciła 176 milionów funtów, Dixons Carphone 42 miliony funtów, a John Lewis 43 miliony.

W październiku ubiegłego roku prezes Tesco Dave Lewis wezwał do wprowadzenia w Wielkiej Brytanii podatku na produkty sprzedawane przez Internet, aby zapobiec „wyniszczaniu brytyjskich sklepów przez internetowych rywali”. Zdaniem Lewisa, tradycyjni detaliści łapią się w pułapkę rosnących kosztów, podatków, wyższych płac i konkurencji ze strony agresywnych firm internetowych.

Innym przykładem jest Facebook. Firma w 2018 r. zanotowała 55,8 mld dol. przychodów, czyli o 38 proc. więcej niż w roku 2017. Zysk netto wyniósł 22,1 mld dol. (15,9 mld w 2017 r.). Średni przychód na użytkownika wyniósł globalnie 7,37 dol.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 858
Ilość aktualnych ofert: 431880

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.