Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Podatek obrotowy nie pomoże w repolonizacji handlu

Autor: Gazeta Wyborcza 14 lipca 2015 09:30

Atak PiS na sieci handlowe - przejawiający się zapowiadanym podatkiem obrotowym - znajduje spore poparcie w społeczeństwie. Przyjmijmy, że sieci handlowe migają się od podatków. Tylko po co miałyby to robić, skoro nasz CIT należy do najniższych w Europie (19 proc.)? Jest on niższy niż francuski - 33,3 proc., niemiecki - 29,65, brytyjski - 20 proc. - czy portugalski 21 proc., a to właśnie kraje pochodzenia największych sieci handlowych w Polsce - piszą w "Gazecie Wyborczej" Piotr Mączyński i Leszek Kostrzewski.




Poparcie społeczne podatku obrotowego jest duże, istnieje więc wysokie prawdopodobieństwo, że w przypadku rządów PiS to rozwiązanie wejdzie w życie. Jakie będą jego konsekwencje? Pierwsza to podwyżka cen w sklepach, która najbardziej dotknie najmniej zamożnych. Podatek może się jednak przede wszystkim odbić czkawką dostawcom. Na nich skupi się presja ze strony sieci, aby obniżyli swoje już i tak niskie marże. A kto dostarcza towar do sieci? W przeważającej części małe, średnie i duże polskie firmy - czytamy w "GW".

Autorzy zastanawiają się, czy możliwa jest repolonizacja handlu?  Ich zdaniem to marzenie ściętej głowy. Szansę na to straciliśmy m.in. przez problemy gmin z uchwalaniem planów zagospodarowania przestrzennego, bo to przecież gminy w ostatecznym rachunku decydują, czy w danym mieście należy otworzyć sklep sieciowy czy nie - piszą.

Dominacja handlu wielkopowierzchniowego zwiększa się z roku na rok. Mamy ponad 350 tys. sklepów, a 96,6 proc. z nich nie przekracza 400 mkw. Ich obroty to ok. 230 mld zł. Ale aż dwie trzecie z tej kwoty robią sklepy powyżej 400 mkw.

Polskim rynkiem rządzą Portugalczycy z Biedronki, Niemcy z Lidla i Kauflandu, Francuzi z Carrefoura i Auchan oraz Brytyjczycy z Tesco. Polskie większe firmy można policzyć na palcach jednej ręki, np.: Polomarket oraz Piotr i Paweł.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Wioletta 2015-07-27 11:08:20

    A ja marzę o Polsce dla Polaków. Bez Głupców, którzy doprowadzili,że staliśmy się niewolnikami ekonomicznymi. Pracują za marne wynagrodzenie, a mogliby być właścicielami.

  • MS. 2015-07-14 10:25:02

    Tak to jest, gdy składa się kompletnie nierealne obietnice podczas wyborów. PiS traktuje zagraniczne sieci handlowe jako źródło wszelkiego zła i nieszczęścia. Nikt nie przejmuje się tym, że Polaków zwyczajnie nie stać na zakupy w polskich sieciach i małych sklepikach ze względu na absurdalne wręcz ceny. Tak się składa, że to zagraniczne sieci zatrudniają pracowników w ramach umowy o pracę, podczas gdy właściciele małych sklepików zatrudniają na umowy śmieciowe lub na czarno. To małe sklepy robią przekręty nie rejestrując sprzedaży, a nie duże supermarkety. Niestety populizm górą. Za chore pomysły pana Dudy i PiS zapłacą wszyscy podatnicy. PiS marzy o Polsce bez zagranicznych sieci handlowych, a ja marzę o Polsce bez PiSu.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    2,98

  • Min

    1,29

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9324

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553718

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.