Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

POHiD: Zakaz handlu w niedzielę uderzy również w małe sklepy franczyzowe

Autor: www.dlahandlu.pl 27 maja 2013 21:51

Zdaniem POHiD zaostrzenie przepisów regulujących handel w niedziele i święta ma charakter restrykcji w stosunku do całego sektora handlu. -Przepisy wywrą negatywny wpływ na funkcjonowanie handlu zarówno w segmencie nowoczesnym, jak i tradycyjnym, który - podlegając intensywnym procesom sieciowej integracji franczyzowej - potrzebuje dostępu do podstawowego dla handlu zasobu jakim jest czas pracy. Eliminacja 1/7 tego czasu, to w polskich warunkach niemal pewna fala wielotysięcznych bankructw firm kupieckich działających w sieciach oraz spadku (i tak już niskiej) rentowności sieci handlowych - ostrzega POHiD.

- Przeprowadzone analizy wskazują, że w segmencie handlu wielkopowierzchniowego sprzedaż niedzielna to 5-12% sprzedaży tygodniowej. Zakaz, uwzględniając wszystkie działania na rzecz kompensacji strat, spowoduje 3-7% spadek obrotów tygodniowych, co przełoży się na redukcję zatrudnienia w sektorze handlu o 5 do nawet 10%. Tylko w sieciach hiper- i supermarketów likwidacji ulec może ponad 25 000 miejsc pracy, co przyczyni się do wzrostu poziomu bezrobocia w kraju. Ograniczenie handlu zredukuje ilość zamówień u dostawców, czyli tym samym spadek produkcji. Oznacza to spadek zatrudnienia w sektorze produkcji i usług. Spowoduje to skumulowany efekt pogorszenia klimatu inwestycyjnego, tak ważnego w czasach spowolnienia gospodarczego. Nie wolno tak drastycznie zakłócać funkcjonowania sektora gospodarki, który dla przetrwania kryzysu i skutecznego jego przezwyciężania ma znaczenie kluczowe. Ograniczenie handlu w niedzielę to przecież ograniczenie popytu na rynku wewnętrznym, który generuje ok. 60% PKB w polskiej gospodarce - argumentuje organizacja.

POHiD zwraca uwagę, że kraje do niedawna zakazujące handlu w niedziele aktualnie od tego odchodzą, argumentując ekonomicznie na rzecz nowych rozwiązań. Mowa o takich krajach jak Włochy, Francja, Wielka Brytania, Niemcy czy Hiszpania. Nawet w przypadku krajów objętych zakazem handlu w niedzielę, tworzone są od tego liczne wyjątki (miejscowości turystyczne itp.), co jest odpowiedzią na potrzeby lokalnych rynków i konsumentów.

- Wprowadzenie restrykcji w krajach, gdzie niedzielne zakupy są zakodowane w świadomości konsumenta, wydaje się być bezzasadne. Takim krajem jest Polska - Polacy lubią niedzielne zakupy. Przeprowadzone sondaże potwierdzają, że w niedzielę i święta niektóre obiekty wielko-powierzchniowe odwiedza nawet dwukrotnie więcej klientów niż w dni powszednie. Badania potwierdzają, że ponad 70% konsumentów opowiada się za otwarciem sklepów w niedzielę, gdyż nowoczesne obiekty handlowe pełnią szereg funkcji nie związanych z handlem i zakupami. W ostatnim dwudziestoleciu stały się istotnym elementem kultury życia codziennego, łącząc swe funkcje komercyjne z funkcjami kulturowymi i rekreacyjnymi. Nie ma w Polsce ekonomicznie istotnego powodu, by zabierać społeczeństwu nowe i wartościowe możliwości spędzania wolnego czasu, wzmagając dodatkowo ryzyko recesji w gospodarce i obniżając dochody firm oraz Skarbu Państwa - podsumowuje Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • PK 2013-06-07 14:23:53

    Skończmy z indywidualizmem, z tym ciągłym ja, ja, ja. Praca w dzień Pański jest wzgardą wobec Bożej Opatrzności, jest więc bezużyteczna. Wszyscy odczuwamy potrzebę odpoczynku i świętowania, wpisaną w ludzką naturę. Niedzielę powinniśmy świętować przez odpoczynek w duchu chrześcijańskiego braterstwa i radości. Dzień Pański bowiem stanowi centrum chrześcijańskiego życia. Dlatego dzień ten winniśmy ofiarować Chrystusowi, jako dar naszej miłości.

  • tez kasjerka 2013-05-29 07:45:50

    do biedronka: jestem kasjerka -jestem po liceum a pracuja z nami dziewczyny,ktore sa po studiach!

    Bo jak nie ma innej pracy to na chleb trzeba jakos zarobić!

    A wolę już pracować w sklepie na kasie niż się puszczać za pieniądze!!!!

  • biedronka 2013-05-28 19:01:11

    Do kasjerki i kasjerzy: Trzeba było się czyć. A teraz robić!!!!!!!!!!!

ZOBACZ WSZYSTKIE (7)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    1,50

  • Min

    0,68

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.