Polacy coraz ostrożniej wydają pieniądze, a to przekłada się na popyt na powierzchnię handlową

Autor: PAP 11 lipca 2013 08:59

Eksperci Jones Lang LaSalle oceniają, że stawki wynajmu powierzchni handlowej w Warszawie będą nieznacznie rosły w perspektywie następnych 12 miesięcy. W pozostałych miastach pozostaną stabilne, chociaż w obiektach gorszej jakości, mniej popularnych, z wyższym wskaźnikiem pustostanów, można spodziewać się ich spadku.

- Rynek powierzchni handlowej w Polsce należy podzielić na kilka segmentów. Najważniejszy to powierzchnia typu "prime", a więc centra handlowe działające w głównych aglomeracjach, dogodnie zlokalizowane, z dobrze dobranym zestawem najemców, prestiżowe, najbardziej popularne wśród klientów - powiedziała PAP Patrycja Dzikowska, analityk firmy Jones Lang LaSalle.

- Kolejna część rynku to centra handlowe zazwyczaj mniejsze, mniej rozpoznawalne, często z gorszym zestawem najemców, ale nadal cieszące się popularnością wśród klientów. Funkcjonują zarówno w głównych aglomeracjach, jak i mniejszych miastach - dodała. Jej zdaniem, czynsze najdroższych powierzchni handlowych w Warszawie w ciągu roku wzrosną o ok. 5 proc. - W segmencie "prime" w Warszawie spodziewamy się lekkiego wzrostu stawek czynszowych. Widać bardzo duże zainteresowanie tą powierzchnią, ceny nadal dyktują właściciele obiektów. Obecnie trwa wymiana najemców w najważniejszych warszawskich centrach handlowych. Myślę, że w ciągu 12 miesięcy, a więc do połowy przyszłego roku, stawki czynszowe w tych centrach handlowych wzrosną o ok. 5 proc., ocenia Patrycja Dzikowska.

Jej zdaniem, w obiektach niższej klasy nastąpi natomiast spadek cen. - Globalny kryzys zagościł również w głowach polskich konsumentów. Inflacja i wolno rosnące dochody społeczeństwa ograniczają realną siłę nabywczą konsumentów, szczególnie w średnich i mniejszych miastach. Polacy coraz ostrożniej wydają pieniądze, obawiając się niepewnej przyszłości. To przekłada się na popyt na powierzchnię handlową. Należy więc oczekiwać korekty w dół stawek czynszów, zwłaszcza w obiektach wynajmowanych w czasie prosperity na rynku, które zostały przeszacowane, dodaje.

Z danych JLL wynika, że obecnie w budowie w Polsce jest 730 tys. mkw. powierzchni handlowej. - Myślę, że można powiedzieć, iż gorsze wyniki gospodarki w ostatnich latach urealniły zamiary wielu deweloperów, zwłaszcza tych spoglądających na mniejsze ośrodki miejskie. Nadal wprawdzie widać ruch w tym segmencie gospodarki, ale wyniki roczne są zdecydowanie gorsze niż wynikałoby z planów deweloperów ogłaszanych przed kryzysem. Nie spodziewałabym się jednak, że w kolejnych latach nastąpi gwałtowne ograniczenie podaży, tłumaczy Dzikowska. - W I połowie roku otwartych zostało 130 tys. mkw. powierzchni handlowej. Do końca roku na rynek trafi kolejne 370 tys. mkw. Podobny wynik, na poziomie 0,5 mln mkw. prawdopodobnie osiągniemy w przyszłym roku, prognozuje ekspert.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,99

  • Śr

    6,28

  • Min

    4,89

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9116

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.