Polacy na święta zwiększą wydatki, bo ich odbiór sytuacji finansowej jest najlepszy w Europie

Autor: dlahandlu.pl 21 listopada 2018 11:12

Polacy na święta zwiększą wydatki, bo ich odbiór sytuacji finansowej jest najlepszy w Europie fot. Shutterstock

Polska rodzina przeznaczy na święta blisko 1 170 zł, o 6 proc. więcej niż wydała rok wcześniej - wynika z badania Deloiite. To najwyższy wzrost spośród analizowanych krajów. Można to łączyć z faktem, że 34 proc. Polaków uważa obecny stan gospodarki za zadowalający. Średnia dla wszystkich analizowanych krajów wynosi 23 proc. Jednocześnie (28 proc.) Polaków deklaruje, że w tym roku dysponuje większym budżetem na konsumpcję to wzrost o 7 pp. na przestrzeni ostatnich 2 lat.

Polacy, drugi rok z rzędu, pozytywnie oceniają obecną sytuację gospodarczą. Są pod tym względem największymi optymistami w Europie. Zdaniem ekspertów Deloitte optymizm ten wynika przede wszystkim z tego, że w ocenie Polaków mają oni coraz większe możliwości finansowe. Na przyszły rok poprawy sytuacji spodziewa się 32 proc. Polaków, względem 25 proc. Europejczyków. Wskaźnik optymizmu w ocenie przyszłorocznej sytuacji gospodarczej także plasuje Polaków na podium, ale zwiększa się też odsetek pesymistów. Ponad jedna trzecia (35 proc.) respondentów obawia się złej sytuacji gospodarczej. Takie obawy mają przede wszystkim osoby w wieku 55+ oraz najlepiej zarabiający.

Jak pokazuje badanie „Zakupy świąteczne 2018”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, w tym roku na wydatki świąteczne zamierzamy przeznaczyć średnio 1 168 zł, czyli o 6 proc. więcej niż wydaliśmy rok temu.  W 2017 roku wydaliśmy 1 104 zł (257 euro), choć deklarowaliśmy, że wydamy 882 zł. Średnia dla wszystkich ankietowanych państw wyniosła 377,4 euro.

W tym roku Polacy deklarują, że na prezenty przeznaczą nieco więcej niż na żywność. Pierwsza kategoria pochłonie 45 proc. (532 zł) bożonarodzeniowego budżetu, druga 44 proc. (511 zł), natomiast na spotkania towarzyskie planują przeznaczyć 11 proc. (125 zł). Na tle Europy Polacy byli najbardziej skłonni przekroczyć założony na wydatki świąteczne budżet – 53 proc. przyznaje, że w 2017 roku wydało więcej o ponad 200 zł niż zakładał pierwotny budżet (średnia dla analizowanych krajów to 32 proc.). 

Polaków do wydawania więcej skłaniają promocje (54 proc.) vs (30 proc. w Europie),  chęć oderwania od szarości dnia codziennego (31 proc.), poprawa sytuacji materialnej (25 proc.), nowinki produktowe w sklepach (25 proc.), bardziej stabilna sytuacja gospodarcza (22 proc.).

Tak jak w poprzednich edycjach badania Polacy, wspólnie z Włochami, wiodą prym w kupowaniu prezentów na ostatnią chwilę. W obu krajach w ubiegłym roku 27 proc. respondentów nabywało prezenty w okresie od 15 do 24 grudnia, ale jednocześnie 30 proc. badanych zrobi zakupy w listopadzie. Najwcześniej w Europie świąteczne zakupy planują zrobić Austriacy (48 proc.), Brytyjczycy (52 proc.) i Niemcy (55 proc.). Fakt wprowadzenia promocji na Black Friday skłania młodszych klientów w Polsce, do zrobienia zakupów wcześniej. 89 proc. respondentów w wieku 18-34 lata deklaruje, że zrobi zakupy świąteczne w tym okresie.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,49

  • Śr

    4,69

  • Min

    2,74

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6126

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.