Polacy o zakazie handlu: Dwie handlowe niedziele były znacznie lepszym rozwiązaniem

Autor: dlahandlu.pl 5 lutego 2019 12:22

Polacy o zakazie handlu: Dwie handlowe niedziele były znacznie lepszym rozwiązaniem Fot. Shutterstock.com

Rok 2019 przyniósł ze sobą kolejne zaostrzenie regulacji dotyczących handlu w niedziele. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w ustawie, w tym roku zakupy będziemy mogli zrobić już tylko w jedną niedzielę w miesiącu. Agencja mediowa Havas Media Group w połowie stycznia przeprowadziła badanie dotyczące podejścia Polaków do zmian w otwieraniu sklepów w niedzielę.

Okazuje się, że rok zakazu handlu sprawił, że jesteśmy dobrze zorientowani, w które niedziele możemy zrobić zakupy. Tegoroczne zaostrzenie handlu nie było dla nas zaskoczeniem. Ponad 60% badanych Polaków poprawnie wskazało, że od stycznia 2019 r. zakaz handlu nie obowiązuje tylko w ostatnią niedzielę miesiąca. Należy jednak zauważyć, że blisko 25% badanych nie ma tego typu wiedzy – są to osoby, które za każdym razem muszą sprawdzać czy w niedzielę mogą zrobić zakupy.



Mimo sporej wiedzy i pewnego przyzwyczajenia do obowiązującego zakazu handlu, blisko 46% badanych wskazuje, że dwie niedziele nieobjęte zakazem handlu były znacznie lepszym rozwiązaniem (z tym stwierdzeniem szczególnie zgadzają się kobiety (49,8%) oraz mieszkańcy największych miast (52,7%).



Rok obowiązywania zakazu handlu sprawił, że Polacy przyzwyczaili się już do braku możliwości zrobienia zakupów w niedziele. Planujemy i robimy zakupy z wyprzedzeniem.



Szczególnie dobrze przygotowane do zakazu handlu są kobiety – 61,7% z nich robi zakupy z wyprzedzeniem (w grupie mężczyzn odsetek ten wynosi 48,3%). Z kolei mężczyźni częściej skłonni są zrobić zakupy przez internet (4,8% vs. 2,7% w grupie kobiet) lub poszukać sklepów otwartych w niedzielę (15,8%, kobiety – 8,6%). Sklepów otwartych w niedziele częściej poszukują też najmłodsi konsumenci, w wieku 18 – 24 lata (17,9%).



Mimo całkiem dobrej organizacji i przygotowania do braku możliwości zrobienia zakupów w niedziele, prawie 1/3 badanych Polaków deklaruje, że odczuwa negatywne skutki obowiązywania zakazu handlu w niedziele. Badani wskazują, że szczególnie uciążliwy jest dla nich brak możliwości zrobienia awaryjnych, drobnych zakupów spożywczych, niezbędnych w momencie niespodziewanej wizyty gości lub gdy zabraknie czegoś do obiadu. Na tego typu niedogodność wskazuje około 20% Polaków. Około 10% badanych wskazuje również, że w związku z godzinami pracy i brakiem czasu na zakupy – zakaz handlu jest uciążliwy sam w sobie. Około 4,5% badanych obawia się negatywnych skutków ekonomicznych (m.in. spowolnienia gospodarczego, zwolnień, wyższych cen w sklepach, itp.)



– Przeprowadzone przez nas badanie dotyczące zakazu handlu w niedziele pokazuje, że Polacy częściowo przystosowali się i przyzwyczaili do tej zmiany. Większość Polaków wie kiedy sklepy będą zamknięte i planuje zakupy z wyprzedzeniem. Musimy jednak pamiętać, że przystosowanie się do obowiązującego zakazu nie oznacza poparcia dla jego obowiązywania i akceptacji. Z naszych badań wynika, że dwie niedziele nieobjęte zakazem handlu były lepszym rozwiązaniem dla blisko 46% badanych. Podobny odsetek badanych jest zdania, że zakaz handlu w niedziele powinien zostać całkowicie zniesiony – w zeszłym roku ten odsetek wynosił około 37%. Na razie ciężko stwierdzić czy mamy tutaj do czynienia z tendencją wzrostową czy też jest to reakcja na kolejne zaostrzenie handlu. Na pewno będziemy tę kwestię monitorować w kolejnych falach tego badania – powiedziała Anna Ostrowska, Insight Specialist w Havas Media Group.



Informacje o badaniu: Badanie zostało przeprowadzone przez Havas Media Group w połowie stycznia na internetowym panelu badawczym, na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.

Metodologia: CAWI Wielkość próby: n=1077



Podobał się artykuł? Podziel się!

  • yoyo 2019-02-05 21:44:45

    komunistyczne nakazowe pryki. Dobra niech będą 2 handlowe i 2 niehandlowe ale czemu muszą być odgórne - niech każda sieć z góry określi które weekendy wybiera a które nie. Jak ktoś ma sklep nad morzem to handel w listopadzie ma gdzieś ale z obrotów lipcowych musi przeżyć cały rok. To po pierwsze a po drugie gdyby tak było to Lidl z Biedronką by się umówili - ja biore parzyste ty nieparzyste i ludzie mogą kupić świeże pieczywo. Ale skoro pół pisu to komunisci to lepiej nakazem.

  • Artur 2019-02-05 20:48:08

    Rydzyk w akcji

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,49

  • Śr

    4,95

  • Min

    3,79

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7561
Ilość aktualnych ofert: 0
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.