Polacy uważają siebie za rozsądnych konsumentów

Autor: dlahandlu.pl 5 grudnia 2018 11:10

Z badania przeprowadzonego przez butik badawczy Maison&Partners wynika, że Polacy uważają się za rozsądnych, ceniących umiar i potrafiących się kontrolować konsumentów. 45 proc. z nas uważa się za rozsądnych konsumentów, 36 proc. ma kontrolę nad swoimi decyzjami zakupowymi, a 1/3 twierdzi, że jest odpowiedzialna lub oszczędna.

Jedynie 13 proc. przyznaje, że potrafi w tej kwestii zaszaleć, a tylko 7 proc. uważa się za impulsywnych konsumentów. Z badania wynika jednak, że mamy skłonność do faworyzowania w tej kwestii siebie względem innych. O polskim społeczeństwie myślimy raczej w kategoriach zachłanności (26 proc.), rozrzutności (29 proc.) i impulsywności (21 proc.). badania zaprezentowano podczas VI Konferencji Nienieodpowiedzialni.

- To pokazuje, że nasze wyobrażenie o sobie, jako o konsumentach, nie do końca odzwierciedla rzeczywistość i że niezbędna jest ciągła edukacja społeczeństwa w tej kwestii. W badaniu sprawdziliśmy np., na co zdarzyło się respondentom zaciągnąć kredyt lub pożyczkę. Aż 23 proc. osób odpowiedziało, że tego typu wsparcie finansowe było im potrzebne, aby kupić komuś prezent. Optymistyczne są natomiast informacje na temat niechęci w kwestii zadłużania się z powodu Świąt Bożego Narodzenia lub Wielkanocy – tylko 5 proc. ankietowanych uznaje, że mogłoby wziąć z tego powodu kredyt lub pożyczkę - mówi Magdalena Mitraszewska z ANG Spółdzielni, współorganizatora Konferencji Nienieodpowiedzialni.

Z Raportu Deloitte Zakupy Świąteczne 2018 r. wynika, że nasze deklarowane, rozsądne podejście do zakupów nie ma odzwierciedlenia podczas okresu świątecznego. Polska rodzina planuje przeznaczyć na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia blisko 1170 zł. Nie oznacza to jednak, że faktycznie tyle wydamy. W podobnym badaniu w 2017 r. deklarowaliśmy, że na zakupy świąteczne przeznaczymy średnio 882 zł, tymczasem faktycznie było to ok. 1104 zł.

Na tle Europy Polacy byli najbardziej skłonni przekroczyć założony na wydatki świąteczne budżet – aż 53 proc. badanych w tym roku osób przyznało, że w 2017 r. wydało o ponad 200 zł więcej niż zakładał pierwotny budżet. Może to wynikać m.in. z tego, że nadal pozostawiamy kwestię zakupu prezentów na ostatnią chwilę. Razem z Włochami zajęliśmy pod tym względem pierwsze miejsce spośród przebadanych krajów. Aż 27 proc. z nas nabywało w ubiegłym roku prezenty w okresie od 15 do 24 grudnia.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,90

  • Śr

    9,50

  • Min

    5,59

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6485
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.