Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Polaków martwią wysokie ceny żywności i możliwość utraty pracy

Autor: portalspozywczy.pl 7 lutego 2013 09:15

W ostatnim kwartale 2012 roku wskaźnik optymizmu Polaków nieznacznie się obniżył i wyniósł 68. Odsetek Polaków negatywnie oceniających takie aspekty życia, jak perspektywy pracy, czy swoboda wydatków nie zmienił się, jednak w stosunku do trzeciego kwartału wzrosła liczba negatywnych odpowiedzi dotyczący stanu osobistych finansów.

Zdaniem Krzysztofy Zaborowskiej, Senior Client Consultant w firmie Nielsen optymizm Polaków w porównaniu do mieszkańców innych krajów Polacy wciąż patrzą na świat z dużo większym pesymizmem niż przeciętny mieszkaniec Europy czy Świata.

Wyniki ostatniego badania internetowego przeprowadzonego przez Nielsena w listopadzie 2012 roku, w 58 krajach całego świata wskazują, że obecnie poziom optymizmu Polaków jest niższy od średniej europejskiej (71) i zdecydowanie odbiega od średniej dla przeciętnego mieszkańca kuli ziemskiej (91). Analiza poszczególnych krajów pokazuje, że największych optymistów należy szukać przede wszystkim wśród mieszkańców regionu Azja Pacyfik, gdzie średnia wynosi 101. Na czele znajdują się Indie ze wskaźnikiem jeszcze wyższym niż w poprzednim kwartale, równym 121. Niezmiennie stawkę zamykają kraje europejskie, gdzie na pozycję największych pesymistów wysunęli się Grecy, osiągając wynik na najniższym poziomie w historii badania (35).

Czego Polacy obawiają się najbardziej? - Głównym źródłem niepokoju Polaków jest wciąż stabilność zatrudnienia (33%). W ostatnim kwartale znacznie wzrósł odsetek respondentów wskazujących jako jeden z dwóch głównych powodów do niepokoju obawę o zdrowie (26%). Niezmiennie martwią nas rosnące koszty utrzymania, zarówno rachunki za usługi komunalne jak i ceny żywności. Na kolejnym miejscu znajduje się troska o poziom zadłużenia (18%) - wyjaśnia Krzysztofa Zaborowska.

I wylicza dalej: - Polacy, znacznie rzadziej niż statystyczni Europejczycy, martwią się o sytuację ekonomiczną kraju (12%), która w Europie znajduje się w ścisłej czołówce obaw (23%). Pod tym względem przodują Hiszpanie (40%) i Grecy (38%). Ośmiu na dziesięciu pytanych jest zdania, że Polska znajduje się obecnie w fazie recesji. Twierdzących w ten sposób rodaków przybywa od kilku kwartałów. Najgorzej sytuacja wygląda we Włoszech, gdzie aż 98% mieszkańców uważa, że ich kraj pogrążony jest w kryzysie, a 60% uważa, że w ciągu najbliższego roku sytuacja nie ulegnie poprawie. Tylko Szwajcarzy, Norwedzy i Łotysze twierdzą w większości, że w ich kraju nie ma kryzysu.

Gdzie Polacy szukają oszczędności? - Główne dziedziny życia, na których chcemy oszczędzać pozostają niezmienne. Niemniej, w odróżnieniu od poprzednich fal badania, ostatni kwartał 2012 roku charakteryzuje czteroprocentowy wzrost respondentów wskazujących, że zamierzają wydawać mniej na papierosy (24%). Koniec roku to czas, kiedy z kolei chętniej wydajemy pieniądze na wakacje i krótkie wyjazdy. O 8% spadł odsetek badanych zamierzających oszczędzać na dłuższym wypoczynku i 5% mniej Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na krótkie wyjazdy - tłumaczy Krzysztofa Zaborowska.

Global Online Consumer Survey jest międzynarodowym badaniem prowadzonym od 2005 przez firmę Nielsen na próbie ponad 29000 użytkowników internetu w 58 krajach. Dotyczy opinii respondentów na temat ekonomii, zwyczajów zakupowych, finansów i ich największych obaw. Ostatnia fala badania miała miejsce w dniach 10 - 27 listopada 2012 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,49

  • Śr

    6,06

  • Min

    4,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9428

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.