Połowa polskich konsumentów kupuje świąteczne prezenty jeszcze przed grudniem

Autor: pr, dlahandlu.pl 16 września 2019 12:46

Połowa polskich konsumentów kupuje świąteczne prezenty jeszcze przed grudniem fot. shutterstock

Chociaż do świąt Bożego Narodzenia pozostały jeszcze ponad trzy miesiące, dla niektórych jest to odpowiedni moment, aby myśleć już o świątecznych upominkach dla swoich najbliższych. Z najnowszego badania Mastercard wynika, że znaczna część Polaków kupuje prezenty wcześniej, ponieważ wiąże się to m.in. z możliwością skorzystania z atrakcyjnych ofert czy rozłożenia wydatków w czasie. Coraz częściej wybieramy też prezenty niematerialne, związane z pasjami obdarowywanych.

Polscy konsumenci nie czekają ze świątecznymi zakupami do ostatniej chwili. 6% ankietowanych w badaniu Mastercard odpowiedziało, że pierwsze prezenty kupuje już we wrześniu, kolejnych 9% zaś w październiku. Większy boom zakupowy można zaobserwować w listopadzie (35%), kiedy to w kalendarzu widnieje tzw. Czarny Piątek (Black Friday) – dzień wyjątkowych okazji cenowych. Z kolei 11% konsumentów robi zakupy na ostatnią chwilę – w weekend przed świętami lub w samą Wigilię.

Smart shopping po polsku

Istnieją dwa zasadnicze powody, dla których ankietowani zaczynają się rozglądać za prezentami z dużym wyprzedzeniem. Pierwszym z nich jest możliwość rozłożenia dużych wydatków w czasie, zaś drugim szansa na znalezienie atrakcyjnych promocji (obydwie odpowiedzi po 60% wskazań). Ponadto, według respondentów, kupując wcześniej można więcej zaoszczędzić (41%), natomiast część ankietowanych obawia się wyprzedania wszystkich zapasów (40%).

Co czwarty ankietowany w badaniu Mastercard (25%) wskazał też, że upominki niematerialne, związane z pasją osoby obdarowywanej, lepiej jest kupować z wyprzedzeniem. Istotnie, prezenty-doświadczenia coraz bardziej zyskują na popularności, a respondenci najbardziej byliby skłonni kupić vouchery do SPA (37%), bilety na wakacje (35%), na koncerty (35%), do kina (30%), do teatru (20%) czy na wydarzenia sportowe (16%). Jak wiadomo, np. bilety samolotowe najlepiej rezerwować dużo wcześniej, ponieważ wtedy ceny są znacznie korzystniejsze.

Motywem, dla którego najczęściej sięgamy po tego typu niematerialne prezenty, jest możliwość zrobienia czegoś wspólnie z naszymi bliskimi (60%), a połowa ankietowanych (50%) uznała, że takie upominki są bardziej osobiste. Dla 38% takie prezenty są wartościowe, ponieważ… mogą z nich skorzystać także sami obdarowujący.

Zakupowe polowanie w sieci

W poszukiwaniu upominków nieoceniony okazuje się internet. Jak wynika z badania Mastercard, już 7 na 10 konsumentów kupuje w ten sposób prezenty świąteczne, a e-zakupy są bardziej popularne wśród kobiet (72%) niż mężczyzn (68%). Ponad połowa ankietowanych (51%) preferuje realizować zakupy na laptopie w domu lub pracy, ale już co trzeci konsument (33%) woli je robić na smartfonie lub tablecie. Zakupy online są elementem smart shoppingu, bowiem umożliwiają łatwe porównywanie cen produktów, wyszukiwanie okazji, a dodatkowo pozwalają oszczędzać czas i płacić w najbardziej wygodny dla siebie sposób.


  • Monika 2019-10-02 15:21:10

    Normalna sprawa, tak samo wiosną i latem kupuję np. ubrania na zimę bo ceny są wtedy niższe a w skali roku to spora oszczędność :) Tak zwana "świadoma konsumpcja". W Galerii Młociny już się rozglądam za prezentami na święta i fantami na sylwestra :)

  • Ola 2019-10-01 19:38:21

    Wcale nie jestem zaskoczona tym faktem. Ja jeszcze prezentów nie kupuje, ale mniej wiecej wiem co komu chcę kupić.. Bratu na pewno lot w tunelu aerodynamicznym w Lesznie. Siostrze biżuterię... A nad upominkami dla rodziców nadal myślę..

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,99

  • Śr

    5,08

  • Min

    1,78

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7786
Ilość aktualnych ofert: 476982

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.