Połowa zatrudnionych w handlu zarabia od 2,5 do 5,25 tys. zł brutto miesięcznie

Autor: dlahandlu.pl 10 kwietnia 2018 08:53

Połowa zatrudnionych w handlu zarabia od 2,5 do 5,25 tys. zł brutto miesięcznie Fot. Shutterstock.com

Według danych GUS, sektor ten odpowiedzialny jest za tworzenie ok. 16 proc. polskiego PKB.  Z raportu „Analiza rynku pracy w handlu detalicznym i hurtowym” związku zawodowego UNI Europa wynika, że w Polsce ponad 2 mln osób pracuje w sektorze handlowym. Praca w sklepie – szczególnie wielkopowierzchniowym – nie cieszy się najlepszą opinią.

Według danych GUS w skali całego kraju na umowę o pracę może liczyć 2/3 pracowników sektora prywatnego. Największe sieci chcąc przyciągnąć do siebie nowych pracowników, oferują stabilne źródło dochodów. Rynek pracownika sprawia, że do tych standardów muszą coraz częściej dostosowywać się mniejsi gracze, a zatrudnienie w sklepie przestaje kojarzyć się wyłącznie z tzw. umowami śmieciowymi. 

Według ostatnich danych „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń” połowa osób zatrudnionych w handlu zarabia od 2,5 do 5,25 tys. zł brutto miesięcznie. Najwyższe zarobki daje zatrudnienie w handlu hurtowym, gdzie mediana wynagrodzeń wynosi 4 tys. zł brutto. Z kolei w handlu detalicznym jest to przeciętnie 3 050 zł.

W umowie, obok obowiązkowych elementów – takich jak wysokość wynagrodzenia czy miejsce wykonywania powierzonych zadań – mogą znaleźć się także dodatkowe adnotacje. Należy do nich zapis o przyjęciu odpowiedzialności materialnej przez pracownika. Dotyczy to przede wszystkim produktów, które znajdują się na terenie sklepu – jeśli w czasie remanentu zostaną odnotowane braki, zatrudniony może zostać obciążony karą finansową. Taką praktykę wprowadzają jednak tylko niektóre sklepy.

Pracodawcy coraz częściej oferują pozapłacowe dodatki, nie tylko pracownikom wyższego szczebla. Jak pokazują badania Nationale-Nederlanden, przy wyborze nowego miejsca pracy prawie połowa Polaków zwraca uwagę na panującą tam atmosferę, a 35 proc. – właśnie na pozapłacowe elementy wynagrodzenia. Dodatkowe benefity to stały element umowy w wielu sieciach handlowych. Lista obejmuje m.in. prywatną opiekę medyczną, bony świąteczne, wyprawki szkolne, a nawet wakacyjne wyjazdy dla dzieci pracowników. Taką korzyścią jest także ubezpieczenie grupowe na życie. Zainteresowanie takim rozwiązaniem deklaruje niemal dwie trzecie badanych, najczęściej osoby w wieku 45-54 lat (84 proc.). Według najnowszych danych, z ubezpieczeń grupowych może w tej chwili skorzystać mniej niż połowa zatrudnionych. 

Według przedstawicieli związków zawodowych kasjer w hipermarkecie przesuwa codziennie przez skaner nawet ponad 10 tys. produktów o łącznej wadze 2 ton. Jednocześnie pracownik zachowuje przez większość czasu pozycję siedzącą – takie osoby powinny zadbać o odpowiednią dawkę ruchu w czasie wolnym. Zgodnie z Kodeksem Pracy osoba, która pracuje więcej niż 6 godzin, musi mieć przynajmniej jedną 15-minutową przerwę. Ważną część pracy stanowią interakcje międzyludzkie – rozmowy z klientami, odpowiadanie na ich pytania i badanie potrzeb. Choć w hipermarketach zwykle nie ma na to zbyt dużo czasu, w mniejszych sklepach wciąż ważne jest budowanie relacji z klientami.

  • gosc 2018-04-12 13:36:26

    A druga połowa, najniższa krajowa...

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,39

  • Śr

    1,83

  • Min

    1,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7642

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.