Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Polscy hurtownicy działają na granicy opłacalności

www.portalspozywczy.pl 28 stycznia 2013 09:11

Ostre hamowanie gospodarki, spadające wydatki konsumentów i wojna cenowa wśród sklepów detalicznych przekładają się na wyniki hurtowników, którzy są w coraz trudniejszej sytuacji. Według ekspertów w najbliższych miesiącach nie mogą liczyć na poprawę, marże będą bardzo niskie.

Według najnowszych, grudniowych danych z Branżowych Analiz Należności Euler Hermes Collections wyniki spływu należności producentów i dystrybutorów artykułów z szeroko pojętej branży ogólnospożywczej nie napawały optymizmem.

- Dostawali oni mianowicie w terminie 71,5 proc. wartości swoich należności, podczas gdy rok wcześniej - 75,5 proc. Spadek skłonności odbiorców do regulowania zobowiązań w terminie ewidentny, a wzięcie do porównania wyników z analogicznych miesięcy - grudnia 2011 i 2012 r. pokazuje trend w skali roku - mówi Michał Modrzejewski, dyrektor w Dziale Analiz Branżowych Euler Hermes Collections z Grupy Allianz.

Tendencja jest tym bardziej ewidentna, że tego typu porównanie wyklucza okres świąteczny jako przyczynę rosnących opóźnień, gdy sklepy na większą skale odraczają płatności w stosunku do pozostałych miesięcy a skumulowane w ten sposób zobowiązania regulują w styczniu-lutym.

Według eksperta firmy Euler Hermes warto przypomnieć, że np. według ostatnich dostępnych danych GUS na koniec III kwartału 2012 roku rentowność obrotu netto np. w handlu hurtowym obniżyła się do średnio 1,3 proc. (z 1,9 proc. w analogicznym okresie 2011 r.), a znane są przypadki wielu dystrybutorów operujących z rentownością poniżej jednego procenta, np. 0,6-0,9 proc.

- W tej sytuacji wspomniane zmniejszenie średniego tempa spływu należności robi dużą różnicę. Można to obrazowo określić - wiele firm, ale zwłaszcza hurtownicy "wiosłują na sucho", czyli realizują obrót, ale przy minimalnym bardzo już zysku - tłumaczy Michał Modrzejewski.

I dodaje: - To zatem niską rentowność wskazałbym jako główny problem w dystrybucji artykułów spożywczym, będącą może w jakimś stopniu efektem koncentracji rynku, a w części efektem głębszych czynników ekonomicznych, takich jak oszczędności czynione przez konsumentów i spadający w ślad za tym popyt. Nie oczekuję niestety zmian w najbliższych miesiącach: nic nie zapowiada pojawienia się impulsu popytowego, wręcz odwrotnie - rośnie bezrobocie, a w ślad za tym wciąż na rynku dystrybucji artykułów spożywczych dominowała będzie walka cenowa.


Według Michała Modrzejewskiego, to największe podmioty dzięki dużej skali działalności najlepiej odnajdują się w konkurowaniu ceną - rok 2013 nie będzie więc tak jak ubiegły rok dobrym czasem dla mniejszych, lokalnych hurtowników. - Ich atuty takie jak m.in. lepiej dostosowany do lokalnych potrzeb asortyment, ukierunkowanie go np. na produkty droższe ale wyższej jakości (np. ekologiczne) grać będą większa rolę dopiero w sytuacji, gdy na rynek powróci koniunktura, a w ślad za nią rosnące wymagania konsumentów - podsumowuje ekspert firmy Euler Hermes.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.