Polska Izba Mleka: Do połowy 2018 r. ceny mleka będą spadały. Masło już tańsze

Autor: PAP 11 stycznia 2018 19:50

Ubiegły rok minął pod znakiem wysokich cen masła i skupu mleka, w tym roku ceny tych produktów będą spadać. Branża może mieć problem z nadwyżką mleka w proszku (OMP) - uważa dyrektor Polskiej Izby Mleka Agnieszka Maliszewska.

Zdaniem Polskiej Izby Mleka właśnie ceny tych produktów będą miały największy wpływ na rynek mleka w 2018 roku.

Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, od października 2017 r. ceny podstawowych produktów mlecznych na zachodnioeuropejskich giełdach towarowych systematycznie spadają. Prawdopodobnie wynika to ze wzrostu produkcji mleka u największych eksporterów artykułów mlecznych na świecie, przede wszystkim w Nowej Zelandii.

Największą dynamikę spadku wykazują ceny masła. W grudniu potaniało ono o ok. 13 proc. w porównaniu z listopadem ubr. (do 445 euro/100 kg). W październiku masło w UE kosztowało 622 euro za 100 kg. Natomiast w Polsce cena zbytu masła w blokach spadła z 22 zł/kg w październiku do 17,4 zł/kg na początku stycznia.

W 2017 r. ceny mleka w Polsce rosły. W listopadzie średnio w skupie za 100 litrów mleka płacono 154 zł, przy kolejnym wyraźnym spadku cen zbytu trwałych przetworów mlecznych, spowodowanym słabnącą koniunkturą na rynkach zewnętrznych. Mleko od listopada 2016 do listopada 2017 podrożało o 16,6 proc. zbliżając się do rekordowych cen z przełomu 2013 i 2014 r. Wzrostowi cen mleka surowego sprzyja sezonowy spadek dostaw, który prawdopodobnie utrzyma się do marca 2018 r.

Zdaniem dyrektor Polskiej Izby Mleka branża może mieć problem z nadwyżką mleka w proszku (OMP). Unia posiada duże zapasy tego produktu skupionego w ramach interwencji. Szansa na zmniejszenie tych zapasów jest niewielka, a to oznacza, że nie można liczyć na wzrost cen mleka w proszku. "Oczekiwania branży mleczarskiej są takie, by mleko z zapasów interwencyjnych przeznaczyć na pasze" - powiedziała Maliszewska.

W jej ocenie w tym roku branża mleczarska będzie musiała zwiększyć eksport m.in. ze względu na spadek cen artykułów spożywczych. Konkurencją dla europejskiego mleczarstwa są Stany Zjednoczone, gdzie produkcja tych artykułów wzrosła, a konsumpcja spadła. USA będzie więc starała się sprzedać część swoich produktów na rynku światowym. Nadprodukcja mleka zostanie wykorzystana do produkcji sera, który obecnie jest produktem eksportowym numer jeden branży.

"Europa będzie niezmiennie utrzymywać swoją pozycję jako znaczący i agresywny gracz na rynku globalnym" - podkreśliła szefowa Polskiej Izby Mleka.

Z danych IERiGŻ wynika, że dobra koniunktura na światowych rynkach przyczyniła się do poprawy wyników handlu zagranicznego branży mleczarskiej. Najbardziej zwiększył się eksport masła, zarówno ilościowo, jak i wartościowo. W wyniku wzrostu wolumenu o 21 proc. i rekordowych cen (o ok. 67 proc. wyższych niż przed rokiem) wpływy z eksportu masła wzrosły dwukrotnie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    27,80

  • Śr

    17,66

  • Min

    12,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9191

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.