Polski rynek wciąż uczy się efektywnego zarządzania cenami

FERNPARTNERS 15 lipca 2013 09:19

Polski rynek wciąż uczy się efektywnego zarządzania cenami

Strategie cenowe stały się jednym z kluczowych obszarów w handlu i sprzedażą produktów FMCG. Saturacja rynku, wojny cenowe, niska rentowność sprzedaży - to tylko niektóre z przyczyn, dla których zarządzanie cenami stało się tak istotne. Na podstawie naszego doświadczenia w branży mogę powiedzieć, że polski rynek wciąż uczy się efektywnego zarządzania cenami. Z powodu braku kompetencji i doświadczenia, wielu producentów i dystrybutorów FMCG ucząc się na własnych błędach, płaci za tą naukę wysoką cenę w postaci niskich zysków.

Dziś wszyscy chcą dziś być „najtańsi". Tylko jak to zrobić? : Każdy hipermarket ma swoją taktykę na prowadzenie polityki niskich cen. Istnieją dwie zasadnicze strategie
1. co dzień niska cena (EveryDay Low Prices - w skrócie EDLP),
2. cena wysoka, lecz często obniżana (High-Low Prices - w skrócie Hi-Lo).
EDLP, polega na konsekwentnym utrzymaniu cen na niskim poziomie i przyjęciu polityki niestosowania dodatkowych obniżek. W przypadku Hi-Lo, ceny są zmieniane (promocje cenowe) częściej. Licząc w ten sposób na zwrócenie uwagi konsumentów, zwłaszcza tych których charakteryzuje duża wrażliwość na cenę.

Główne zalety EDLP to:
• wyeliminowanie niepewności konsumenta co do wysokości ceny zarówno dziś jak i w przyszłości („nie ma sesnu czekać na promocję, bo jej nie będzie")
• wzrost wiarygodności detalisty - jako konsekwentnie stosującego przejrzyste zasady ustalania cen,
• większa prostota i spójność procesu ustalania cen,
• relatywna redukcja kosztów logistycznych w związku z mniejszą zmiennością popytu,
• konsekwencja w formułowaniu komunikatu marketingowego
Sprzedawcy stosują strategię Hi-Lo, z trzech głównych powodów:
• Trudność w efektywnej polityce EDLP. Łatwiej jest co jakiś czas zrobć kampanie „-x% na wybrany asortyment" licząc na wzrost sprzedaży, który zrekompensuje obniżkę ceny
• Ograniczenia konsumentów w porównywaniu cen poszczególnych produktów- (choć Polacy cechują się bardzo wysoką świadomością cen a dodatkowo Internet, porównywarki cen, fora internetowe, specjalne aplikacje na telefony komórkowe dodatkowo ułatwiają porównanie cen),
• Duża część zakupów jest powodowana impulsem. Promocja to świetny impuls zakupowy


Pytanie, które się nasuwa - która ze strategii jest bardziej efektywna? -Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że obie mogą być zastosowane z powodzeniem - pod jednym warunkiem. Najważniejsze jest konsekwentne i efektywne wdrożenie na poziomie operacyjnym - pojedynczego sklepu, produktu etc.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Marta 2013-07-22 14:59:00

    Ja mam z góry ustalone ceny danego produktu. I nawet jeśli byla wysoka cena potem obniżona ale przekracza cenę jaką moge dac rezygnuje z zakupu. Nie łapię się na takie pseudo obniżki. W ciągu dwóch miesiecy u nie kupiłam nic z drobiu. Filety z kurczaka za drogie. A cena jaką oferowalo Tesco tym bardziej jest nie do przyjęcia. W Ubojni także było drożej . Jeden miesiąc odpusciłam zakup mięsa. Bazowallam na jajach ,które kupuje tanio hurtowo. jajka świeże i na bazie jaj można wyczarować fajne jedzenie.

  • Darek_war 2013-07-17 23:55:23

    To prawda że często ceny są zmieniane,ato w górę, a to w dół.Szkoda żę sieci nie mają bazy danych, gdzie można by było sprawdzać cenę i porównywać z innymi. Ja tak często robię, że kupuję w internecie na frisco.pl Ale jak jestem gdzieś autem to wyciagam telefon i porównuję tam ceny.

  • Gustaw 2013-07-15 11:32:37

    Jakby sieci potrafily zarzadać cenami, to wszystkim byloby latwiej. I producentom ale rowniez konsumentom!!!

    Problem to brak wiedzy i kompetencji

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,95

  • Śr

    3,87

  • Min

    2,57

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6565

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.