Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Polskie firmy chcą chronić znaki towarowe. Brak marki ogranicza wejście na zagraniczne rynki

Autor: Konfederacja Lewiatan 4 maja 2016 11:26

Z Polski wpłynęło w 2015 r. do Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej 3665 wniosków o ochronę znaku towarowego w UE. To 4 proc. wszystkich zgłoszeń w 2015 r., których było prawie 90 tys. - podał Eurostat.

W 2015 r. do Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wpłynęło prawie 90 tys. zgłoszeń o ochronę znaku towarowego. To 5 razy więcej niż w 1997 r. W tym z Polski było 3665 zgłoszeń. - Stawia nas to na 7. miejscu wśród wszystkich krajów UE. Dominują podmioty niemieckie, które zgłosiły w 2015 r. ponad 20 tys. wniosków o ochronę znaków towarowych (23 proc. wszystkich wniosków z 2015 r.). Przed nami plasują się także - W. Brytania, Włochy, Hiszpania, Francja i Holandia. W przeliczeniu na milion mieszkańców pozycja Polski jest słabsza, pozycjonujemy się bowiem dopiero na 19 miejscu w UE z 96,4 zgłoszeniami. Ale Niemcy też nie są na 1. pozycji, a na 9 z ponad 250 zgłoszeniami na milion mieszkańców. Listę otwierają natomiast kraje o małej liczbie mieszkańców - komentuje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

W przypadku Polski ważne jest jednak to, że w ciągu 10 ostatnich lat liczba zgłoszeń o ochronę znaku towarowego na terenie UE wzrosła z 25 na milion mieszkańców do prawie 100, czyli 4-krotnie. W tym czasie średnia liczba zgłoszeń dla UE28 wzrosła „jedynie" o 63 proc.
Zainteresowanie podmiotów ze wszystkich krajów ochroną znaków towarowych na rynkach krajów UE systematycznie rośnie. Wynika to w dużej mierze ze znaczenia tych rynków dla krajów członkowskich - w 2015 r. prawie 2/3 eksportu 28 krajów unijnych to sprzedaż na rynek wewnątrzunijny, a niespełna 37% to eksport do krajów trzecich.

- Wynika to także ze zmian modeli biznesowych - coraz silniejszego znaczenia marki, wizerunku firmy w budowaniu przez nią pozycji konkurencyjnej na rynku. Oferowanie produktów o wysokiej jakości, lepiej zaspakajających potrzeby klientów już dzisiaj nie wystarczy. Muszą one być kojarzone z marką, a podstawą jej budowania jest znak towarowy. Pozwala on firmie i jej produktom wyróżniać się na tle konkurencji, indywidualizuje przedsiębiorstwo. A to przekłada się nie tylko na wyższą marżę na sprzedaży, ale także na lojalność klientów, a więc pozwala na utrzymanie tej wyższej marży w długim okresie. Przekłada się to także na wzrost zainteresowania inwestorów i łatwiejszy oraz tańszy dostęp do kapitału - wyjaśnia ekonomistka.

- W przypadku polskich firm brak rozpoznawalnej marki i znaków towarowych ogranicza niestety bardzo często możliwość wejścia na jakiś rynek. Polskie firmy od dawna zwracają uwagę na ten problem. Chcąc skutecznie zaistnieć na rynkach krajów UE muszą korzystać z „pośredników" i sprzedawać swoje produkty pod innymi, znanymi na tych rynkach markami i znakami towarowymi dzieląc się niestety marżą. Teoretycznie mogłyby kupować firmy z rozpoznawalnymi przez klientów znakami towarowymi działające na tych rynkach. Teoretycznie, bo nie zawsze jest to możliwe i nie zawsze nasze firmy dysponują odpowiednim kapitałem do takich przejęć - dodaje ekonomistka.

Rejestracja znaków towarowych tej sytuacji od razu nie zmieni, nie poprawi. Pozwoli jednak wykorzystywać znaki towarowe w budowaniu relacji z klientami na kluczowych dla nas rynkach. W krajach UE lokujemy bowiem ponad 80% naszego eksportu.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,26

  • Śr

    4,13

  • Min

    3,39

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9428

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.