Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Polskie firmy mają kłopoty z płynnością finansową

www.portalspozywczy.pl 1 kwietnia 2015 09:53

Statystyki upadłości polskich przedsiębiorstw w pierwszym kwartale 2015 r. wskazują na przerwanie poprawiającego się obrazu płynnościowego krajowych firm - wskazuje Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Polsce.

Poprawa sytuacji na rynku pracy, której towarzyszy wzrost wynagrodzeń - zwłaszcza w ujęciu realnym - dzięki deflacji obecnej w polskiej gospodarce od połowy 2014 r., pozytywnie wpływa na branże uzależnione bezpośrednio od popytu konsumpcyjnego, przede wszystkim handel detaliczny.

Jednak otwartość polskiej gospodarki na zagraniczną wymianę handlową powoduje, że ryzyka zewnętrzne determinują nie tylko całościową sytuację makroekonomiczną kraju, ale także mają wpływ na sytuację płynnościową polskich firm. - W styczniu tego roku polski eksport zwiększył się zaledwie o 0,6 proc. r/r, a hamowała go głównie sytuacja na wschodnich kierunkach eksportowych – spadek sprzedaży do Rosji pogłębił się do 20 proc., a na Ukrainę o 22 proc. Niemniej jednak, odpowiednie dostosowywanie strategii eksportowej przynosi polskim przedsiębiorstwom zyski - tłumaczy Grzegorz Sielewicz.

- Lepsze perspektywy gospodarek rozwiniętych, osiągających wyższe tempo wzrostu gospodarczego, przekładają się na większy wolumen sprzedaży zagranicznej na te rynki. Z drugiej strony krajowe firmy nadal efektywnie eksplorują nowe rynki zbytu, czasami bardzo odległe, pomimo umocnienia strefy euro w ogólnej strukturze eksportowej Polski. W styczniu 2015 r. dynamika eksportu do krajów rozwijających się (bez Rosji) przekroczyła 13 proc. - dodaje ekspert.

Poza bankructwami przedsiębiorstw - które monitoruje Coface - statystyki pierwszego kwartału 2015 r. przynoszą znaczny wzrost liczby upadłości konsumenckich. Nowelizacja przepisów dotyczących upadłości konsumenckiej, która weszła w życiu z początkiem tego roku, spowodowała uproszczenie procedury oddłużeniowej osób fizycznych. W rezultacie wprowadzenia mniej rygorystycznych przepisów wzrosła liczba osób, które począwszy od 2015 r. sięgnęły po środek upadłości konsumenckiej, jako rozwiązanie problemu nadmiernego zadłużenia.

- Niemniej jednak, pomimo lepszej sytuacji na rynku pracy, wiele osób zaciąga zobowiązania przekraczające ich możliwości finansowe, a skala tego zjawiska jest dosyć wysoka, zwłaszcza w działalności parabanków, niepoddanych szczegółowemu nadzorowi. Historycznie niski poziom stóp procentowych nie jest wystarczającym powodem, który mógłby ograniczyć liczbę upadłości konsumenckich komentuje główny ekonomista Coface w Polsce.

Pomimo wzrostu upadłości w pierwszym kwartale 2015 r., nasze przewidywania zakładają utrzymanie się pozytywnych tendencji w popycie wewnętrznym, jak również wyższą dynamikę eksportu niż zanotowana w pierwszym miesiącu br. W oparciu o nasz scenariusz bazowy prognozujemy wzrost gospodarczy na poziomie 3,4 proc. w 2015 r. oraz obniżenie się liczby upadłości o 6 proc. na koniec tego roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,49

  • Śr

    6,06

  • Min

    4,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9428

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.