Ponad 16-proc. wzrost sprzedaży na stacjach paliw

Autor: dlahandlu.pl 2 kwietnia 2019 11:24

Ponad 16-proc. wzrost sprzedaży na stacjach paliw fot. shutterstock

Sprzedaż w sklepach na stacjach paliw wzrosła w 2018 r o ponad 16 proc. i była rekordowa w ostatnich latach.

Najnowszy raport POPiHN pokazuje, że w 2018 r. w ogólnej liczbie stacji ok. 29% udziału przypadło na koncerny krajowe, 20% na koncerny międzynarodowe, a prawie 51% rynku należało do stacji pozostałych, z których hipermarkety miały około 2,5% całości rynku, a tzw. sieci niezależne, a więc nienależące do koncernów paliwowych, operowały na 14% całego rynku stacji w Polsce.

W 2018 roku liderem na rynku stacji paliw w Polsce pozostawał PKN ORLEN. Pozycję wicelidera utrzymała sieć BP, a trzecie miejsce kolejny rok z rzędu należało do Grupy LOTOS.

Liczba stacji będących własnością super i hipermarketów wzrosła w roku 2018, podobnie jak w roku 2017, czyli jedynie o 5 i liczyła 192 obiekty. W całym rynku stacji paliw to niewielka ilość, ale trzeba pamiętać, że stacje te – kusząc kierowców niskimi cenami – sprzedają duże ilości paliw i ich udział w rynku sprzedaży detalicznej jest zwykle 3. razy większy, niż w rynku stacji paliw. Na razie – mimo wcześniejszych zapowiedzi – nowych obiektów nie przybywa w szybkim tempie, a prawdopodobnie przyszłe inwestycje będą musiały uwzględnić spadki sprzedaży spowodowane wolnymi od handlu niedzielami.

Jako pokazuje POPiHN, w roku 2018 na stacjach paliw wrosły – i to znacząco – obroty dla sprzedaży tzw. artykułów pozapaliwowych. Główną przyczynę należy tu upatrywać w wejściu w życie zakazu handlu wielkopowierzchniowego w niehandlowe niedziele, ale również w urozmaiceniu i powiększeniu zakresu asortymentów sprzedawanych towarów, jak też poszerzeniu małej gastronomii. W ubiegłym roku wrosła zarówno ilość sklepów przy stacjach paliw, jak też realizowana w tych sklepach sprzedaż.

Wartościowy wzrost sprzedaży wyniósł ponad 16% i był rekordowy w ostatnich latach. Dodatkowo, Polacy więcej podróżowali. Jednocześnie, o kolejne 1,5 mln pojazdów, wzrosła flota samochodowa i tym samym częstotliwość odwiedzin stacji paliw, co przekładało się również na wyniki sprzedaży sklepowej.

Przeczytaj także:

Zmiana spojrzenia na stację paliw – z punktu służącego tylko tankowaniu pojazdów, do miejsca szerokiego spektrum usług – znacznie ułatwiała wypracowanie dodatkowych dochodów. Więcej klientów robiących zakupy w sklepie to możliwość zwiększenia wpływu na ceny paliw, a niższe ceny

paliw to więcej klientów w sklepie. Koło się zamyka i widać, że oba elementy – stacja i sklep na niej – muszą współdziałać. Jakość i asortyment paliw i oferty pozapaliwowej, a także szerokie i atrakcyjne programy lojalnościowe są w przypadku stacji największych operatorów rynkowych najlepszą metodą na przyciągnięcie klienta.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Savko6 2019-06-10 11:47:23

    Właśnie! po co się zamartwiać, w e100 nie ma takich problemów - tylko trzeba trochę o tym poczytać i wiadomo jak można zaoszczędzić podróżując po europie!

  • Krzysiek 2019-06-10 07:32:26

    Też korzystam z e100. Najlepsza karta na rynku paliwowym, po prostu.

  • Pawcio 2019-06-05 04:29:38

    Wzrosty sprzedaży na stacjach paliw to też zasługa kart paliwowych, a w szczególności E100, bo najwięcej kierowców z niej korzysta z wiadomych powodów.

ZOBACZ WSZYSTKIE (6)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,69

  • Śr

    0,92

  • Min

    0,58

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 829
Ilość aktualnych ofert: 421032

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.