Poradnik: Cztery główne typy klientów. Jak do nich mówić, by sfinalizować sprzedaż?

Autor: Kreatywny Butik One dla dlahandlu.pl 3 lipca 2014 10:47

Poradnik: Cztery główne typy klientów. Jak do nich mówić, by sfinalizować sprzedaż?

Jak wiadomo klienci się różnią. Mają różne potrzeby i oczekiwania związane z wizytą w sklepie. Jednak im lepiej sprzedawca pozna swojego klienta, tym lepiej może dostosować konkretną ofertę. Nie jest to natomiast proste w przypadku sklepów zlokalizowanych przy punktach komunikacyjnych lub w centrach handlowych, w których często pojawiają się nowi klienci, tylko na jednorazowe zakupy. Co może w takiej sytuacji pomóc?

Każdy człowiek posiada tzw. podstawowy system reprezentacji. Oznacza to, że preferuje określony sposób komunikacji, aby mózg jak najlepiej odbierał informacje. Dostosowanie stylu rozmowy do cech drugiej osoby może podnieść skuteczność sprzedaży. Co należy wiedzieć, aby komunikacja z klientem była jak najbardziej zrozumiała i efektywna? To, że wzrokowcy mówią obrazami, słuchowcy brzmieniami, a kinestetycy i dotykowcy uczuciami i doznaniami.

Pan Andrzej - Wzrokowiec
Pan Andrzej utrzymuje kontakt wzrokowy ze sprzedawcą zgodnie z zasadą, iż „lepiej słyszy, jeśli dobrze widzi". Mówi raczej szybko, wysokim głosem. Opowiada nieco chaotycznie, często używając skrótów myślowych, gdyż przed oczami ma obraz sytuacji, o której opowiada. Z uwagi na żywą gestykulację można dopatrzeć się włoskiego stylu prowadzenia rozmowy.

Porada dla sprzedawcy
Utrzymaj kontakt wzrokowy. W trakcie rozmowy używaj słów takich jak: wyraźny, widzieć, patrzeć, obserwować, wyobrażać, wyjaśnić. Nie zarzucaj klienta dużą ilością informacji ani danych. W takiej sytuacji ta osoba będzie czuła się zagubiona i straci zainteresowanie. Staraj się mówić obrazami, używaj ciekawych przenośni. Pokaż asortyment, pozwól rozejrzeć się po sklepie. Rozmowa może wyglądać na przykład tak: „Widzę, że macie Państwo nowy produkt w ofercie" albo „Czy mógłby Pan pokazać mi ten produkt?" odpowiedz: „Proszę spojrzeć na ten nowy produkt, z oferty znanej marki, wygląda bardzo zachęcająco" albo „Proszę, można rozejrzeć się po sklepie. Jak tylko coś Pan zobaczy interesującego, to zaraz Panu podam."

Pani Kasia - Słuchowiec
Pani Kasia zazwyczaj jest bardzo rozmowna, mówi szybko i rytmicznie. Ma na ogół przyjemny głos, często nazywany „głosem radiowca". W rozmowie często przerywa kontakt wzrokowy i nadstawia ucho.

Porada dla sprzedawcy
W trakcie rozmowy używaj słów: wysłuchać, słyszeć, głośno, cicho, stonowany. Osoba taka łatwo przyswaja dużą ilość informacji, ale warto używać słów ciekawie brzmiących. Na pytanie klientki: „Co może Pani powiedzieć o aktualnej promocji?" odpowiedz: „Brzmi bardzo interesująco: 4 produkty w cenie 3".

Pani Basia - Dotykowiec
Poznasz typ takiej osobowości po żywej gestykulacji. Często trzyma jakiś przedmiot w ręce i bez pytania dotyka wszystko, co znajduje się obok. Dla takiej osoby emocjonalny kontakt z drugą stroną jest szczególnie istotny.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    18,99

  • Śr

    14,86

  • Min

    8,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.