Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Poradnik: Jak przedsiębiorcy mogą uchronić się przed nieterminowymi płatnościami

Autor: dlahandlu.pl 12 maja 2016 13:12

Nieterminowe płatności stanowią poważne utrudnienie w prowadzeniu działalności oraz barierę w dalszym rozwoju firmy. Natomiast zabezpieczenie przed problemami finansowymi, przy jednoczesnym zachowaniu pozytywnych relacji z klientem nie należy do łatwych zadań.

Kontrahenci, którzy popadają w problemy finansowe mają tendencję do priorytetyzacji rachunków. W ten sposób decydują o tym, które faktury należy niezwłocznie opłacić, a jakie mogą jeszcze poczekać. Co zrobić, aby znaleźć się na początku takiej listy? Przede wszystkim określić jasne warunki współpracy jeszcze przed podpisaniem umowy. 

Zweryfikuj klienta
Sprawdzanie wiarygodności swojego przyszłego kontrahenta najlepiej zacząć od uzyskania informacji bezpośrednio od zainteresowanego. Podstawową wiedzę o firmie, jej kondycji finansowej czy opinii wśród innych podmiotów możemy zdobyć analizując dokumenty, takie jak: sprawozdania finansowe, zaświadczenia z banków czy urzędów, a także rekomendacje. Warto również zapoznać się z informacjami dostępnymi w Internecie i innych mediach. Przeprowadzając własną analizę warto zapamiętać, że firma może zataić niektóre dane. – Rozwiązaniem takiej sytuacji jest zlecenie wywiadowni gospodarczej przygotowania szczegółowego sprawozdania. Raport ten zawierać będzie dane zebrane z takich źródeł jak Krajowy Rejestr Sądowy, Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej czy rejestr REGON. Dodatkowo wywiadownia przeanalizuje oficjalne sprawozdania finansowe publikowane przez przedsiębiorstwa, informacje znalezione w Internecie i te, które pozyska w ramach telefonicznych ankiet – tłumaczy Katarzyna Nadaj, ekspert Intrum Justitia. Innym sposobem na weryfikacje naszego kontrahenta są informacje, które przekazać nam mogą Biura Informacji Gospodarczej, udostępniające dane o dłużnikach.

Stwórz przejrzystą umowę
Umowa, którą zawrzemy z naszym kontrahentem powinna zostać skonturowana tak, aby spełniała wymogi prawne, zabezpieczała nasze dobra a jednocześnie była czytelna i zrozumiała. Ważne jest, aby tworząc kontrakt jasno określić zobowiązania każdej ze stron. Stworzenie przejrzystych treści pozwoli uniknąć nam wszelkich niejasności, które mogą w przyszłości rzutować na otrzymanie zapłaty za wykonaną usługę. W umowie przede wszystkim powinniśmy określić, na czym ma polegać wykonane świadczenie i w jakim terminie zostanie ono zrealizowane. Nie można zapomnieć o sprecyzowaniu okoliczności w jakich można odstąpić od podpisanej umowy. Warto również na końcu umieścić następujący zapis: „oświadczam, że zapoznałem/am się z treścią umowy i akceptuję jej warunki”. Taka klauzula pozwoli nam dochodzić swoich praw, w przypadku, gdy druga strona nie dotrzyma warunków kontraktu.

Kontroluj płatności
Najlepszym działaniem prewencyjnym, które pomoże nam zniwelować powstawanie zadłużeń jest monitoring faktur. Polega on na stałej kontroli stanu należności oraz przypominaniu klientom o terminach płatności. W przypadku, gdy kontrahenci zalegają z płatnością za wystawioną fakturę należy jak najszybciej podjąć odpowiednie kroki. – Jeśli zbyt długo czekamy na dokonanie płatności to zmniejsza się prawdopodobieństwo otrzymania całej należnej kwoty. Dlatego tak ważna jest odpowiednio zbilansowana i rzetelna polityka kredytowa firmy. W ten sposób możemy stale monitorować poziom zagrożenia finansów przedsiębiorstwa, co pozwoli nam podjąć stosowne działania w odpowiednim momencie, a to skutkować będzie minimalizacją strat – dodaje Katarzyna Nadaj z Intrum Justitia.

Pomyśl o dodatkowych zabezpieczeniach
Warto również zastanowić się nad zastosowaniem przedpłaty. Takie działanie pozwoli nam na ograniczenie strat związanych z wykonaniem usługi, za którą nie dostaniemy wynagrodzenia. Bardzo ważne jest, aby już na początku współpracy sformułować jasne zasady dotyczące płatności i egzekwowania należności. W przypadku, gdy kontrahent deklaruje, że 14-dniowy termin płatności jest dla niego zdecydowanie za krótki, zaproponujmy mu dłuższy, 30-dniowy termin. Przydatnym narzędziem jest również przygotowanie oferty planów ratalnych, szczególnie dla osób zalegających z płatnościami.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.