Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Poradnik: Jak radzić sobie z kosztami wspólnymi w centrach handlowych?

Property News 25 marca 2015 14:54

Opłaty ponoszone w związku z utrzymaniem centrum handlowego są ważną składową obciążeń ponoszonych przez najemców takich obiektów. Ze względu na to, iż mogą kształtować się w przedziale od 10 do nawet 40 zł/mies./mkw., są z jednej strony obszarem intensywnych negocjacji z wynajmującym, a z drugiej – źródłem potencjalnych konfliktów - mówi Agnieszka Mielcarz, dyrektor Działu Retail Asset Management w Knight Frank.

Obecnie brak jest jakichkolwiek przepisów, które w sposób wiążący regulowałyby składowe i metodologię rozliczania kosztów wspólnych w odniesieniu do obiektu handlowego. Pozostaje zatem praktyka rynkowa. Choć w umowach najmu znajdują się zapisy odnoszące do opłat dodatkowych, to jednak sprawy nie ułatwiają, gdyż jeśli nawet są wyjątkowo precyzyjnie określone w zakresie ograniczeń i wyłączeń, to mogą nie być spójne i zgodne z zapisami umów wszystkich najemców w tym samym centrum. 

Pragnę podkreślić, iż opłaty wspólne nie stanowią zarobku właściciela; mają na celu tylko zwrot wydatków faktycznie poniesionych.

Dla wynajmującego brak planu kosztów wspólnych i sposobu ich rozliczenia może wiązać się z koniecznością sporego, niezaplanowanego dofinansowania inwestycji. W przypadku centrum handlowego średniej wielkości (ok. 20 tys. mkw., II lub III generacji z hiper- lub supermarketem, kinem, fitness clubem) nawet do 30 proc. powierzchni może być beneficjentem całkowitego wyłączenia z uczestnictwa w kosztach wspólnych, a kolejne 30 proc. ową partycypację może mieć zaniżoną. W przypadku takiego obiektu mówimy o budżecie oscylującym pomiędzy 6 a 10 mln zł rocznie. Mając do czynienia z uprzywilejowaniem tej skali dla wybranych najemców właściciel będzie się musiał zmierzyć ze sporym deficytem.

Po pierwszym roku funkcjonowania centrum handlowego dochodzi do weryfikacji zakładanych kosztów względem rzeczywistych wydatków. Najwięcej może zależeć od kosztów mediów (prąd, ogrzewanie, woda), których udział przekracza 20% (w niektórych obiektach sięga nawet 30% w zależności od kubatury, stosowanych materiałów, ilości przeszkleń i poziomów).

Kolejny istotny składnik stanowią opłaty publiczno-prawne, w przypadku których może zmienić się wiele, w tym składniki same w sobie (nowe opłaty), jak i ich wartość. Weźmy chociażby opłatę wieczystego użytkowania, uzależnioną od wartości gruntu. Na podstawie doświadczenia mogę podać przykłady, gdy w ramach wyceny działek dokonywanych przez miasta, ich wartość wzrastała nawet 300-krotnie.

Utrzymanie centrum (tzw. facility management, naprawy, umowy serwisowe) to kolejnych kilkanaście procent kosztów wspólnych, a wraz z kontraktami na sprzątanie i ochronę centrum ponad 20-25%. To jeden z obszarów nWażny moment, kiedy dochodzić może do większej weryfikacji kosztów to okres, kiedy kończą się gwarancje i dochodzą koszty napraw, co zwykle następuje po 3-4 latach od otwarcia centrum. ieustających konfliktów na linii wynajmujący - najemca.

Więcej:

http://www.propertynews.pl/centra-handlowe/jak-radzic-sobie-z-kosztami-wspolnymi-w-centrach-handlowych,34365_2.html

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9324

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553718

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.