Poradnik: Jak sprzedawcy detaliczni mogą odnaleźć się w nowej kulturze zwrotów

Autor: dlahandlu.pl 29 maja 2017 12:10

Jeszcze nie tak dawno temu jedyną dopuszczalną przyczyną zwrotu towaru było stwierdzenie jego wady lub uszkodzenia. Liczba dokonywanych zwrotów lawinowo rosła tuż po świętach Bożego Narodzenia, gdy prezenty nie zawsze okazywały się trafione. Jednak w większości przypadków sklepy nieprzychylnie traktowały zwroty, starając się, aby cała procedura była możliwie jak najbardziej skomplikowana i uciążliwa dla klientów. Dziś podejście do zwrotów wygląda nieco inaczej. Do łask wróciła stara jak świat zasada, zgodnie z którą klient ma zawsze rację - mówi Mark Thomson, Director, Retail and Hospitality EMEA, Zebra Technologies.

– Zwroty realizowane są przez cały rok. Kupujący mogą odesłać zakup – a czasem wręcz są do tego zachęcani – głównie w celu pogłębienia relacji ze sprzedawcą detalicznym. Można powiedzieć, że nowi gracze na internetowym rynku, tacy jak Zalando, uczynili zwroty kluczowym elementem swojego modelu biznesowego - wskazuje ekspert.

Jak sprzedawcy detaliczni mogą odnaleźć się w nowej kulturze zwrotów? – Odpowiedzią jest wejście na rynek cyfrowy oraz wdrożenie wielokanałowego systemu składania i realizacji zamówień. Kupującym znacznie wygodniej jest zamówić kilka artykułów w różnych rozmiarach, by potem w domu ostatecznie zdecydować, który pasuje im najlepiej. Trend ten zyskał już nazwę „domowej przymierzalni”. Wzrost liczby zwrotów to również bezpośredni skutek rosnącej popularności modelu „zamów i odbierz” polegającego na dostarczaniu zamówień do sklepów stacjonarnych. Personel punktów detalicznych wydający klientom paczki także dostrzega gwałtowny wzrost liczby zwrotów. Wynika to z faktu, iż w modelu „zamów i odbierz” najlepszą praktyką jest stworzenie kupującym możliwości przymierzenia zamówionego towaru na miejscu. W ten sposób, w razie ewentualnego zwrotu, produkt może powrócić do stanów magazynowych bez zbędnej zwłoki, co pozwala zminimalizować ryzyko uszkodzenia lub utraty - mówi Mark Thomson.

Zwroty mogą stanowić dla sprzedawcy detalicznego źródło problemów. W sytuacji, gdy towary trafiają do klientów i są przez nich zwracane różnymi kanałami, sieci muszą sprawnie zarządzać zasobami i mieć możliwość śledzenia stanu zapasów w czasie rzeczywistym. – Wiedza o tym, gdzie w danej chwili znajduje się zwrócony towar i dokąd powinien trafić, pozwala przyspieszyć proces realizacji zamówień oraz ograniczyć skalę niepotrzebnego przetrzymywania produktów w magazynie. Istnieje wiele sposobów, bazujących na technologii i zdrowym rozsądku, które gwarantują sprzedawcom detalicznym możliwość sprawnej i płynnej obsługi zwrotów. Przede wszystkim ważne jest zachęcanie klientów do dokonywania zwrotów w najbliższym sklepie stacjonarnym. Dzięki temu nieuszkodzony towar może jak najszybciej wrócić na półki, co pozytywnie wpływa na poziom sprzedaży i obrotów. Sprzedawcy detaliczni powinni zachęcać do korzystania z wielokanałowych opcji zwrotów, takich jak zwrot w placówce handlowej, pozostawienie w schowku lub odbiór przesyłki przez kuriera. Po dokonaniu zwrotu sklep może wykorzystać skanery, komputery mobilne lub system identyfikacji radiowej RFID, żeby na bieżąco kontrolować stan zapasów magazynowych na potrzeby ewentualnych przyszłych transakcji. Monitorowanie zapasów w czasie rzeczywistym umożliwia efektywny i sprawny przepływ towarów tam, gdzie są aktualnie potrzebne – przekonuje ekspert.

  • gosc 2017-05-29 15:33:14

    Dotyczy zakupów przez internet ;)

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9084

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.