Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Poradnik: Jak walczyć z presją cenową

FERNPARTNERS 3 czerwca 2015 09:37

Pomiędzy rokiem 2002 a 2007 producenci dóbr konsumenckich podnieśli ceny o 15% przy czym koszy łącznie wzrosły w tym czasie o 40%. Analitycy szacują, że w efekcie poziom marży skurczył się o 75%.

O co chodzi?

Wraz ze wzrostem cen surowców oraz ciągłymi zmianami na rynku, sektor produktów CPG musi radzić sobie ze spadającymi zyskami.  Co więcej, analitycy prognozują, że gwałtowne i ciągłe zmiany cen oraz rosnące ryzyko związane z łańcuchem dostaw już w najbliższej przyszłości staną się normą. W rezultacie, firmy produkujące szybko zbywalne towary muszą wdrażać bardziej zaawansowane techniki kontroli kosztów i marży aby dostosować się do nowej rzeczywistości.

Błędne koło wzrostu cen

Od lat zauważamy ciągły, globalny wzrost zapotrzebowania na żywność, energię, surowce i dobra konsumpcyjne. Spowodowane jest to głównie wciąż rosnącą liczbą mieszkańców globu a także intensywnym rozwojem krajów azjatyckich i północnoafrykańskich. Wszystkie te elementy łączą się w  błędne koło ciągłego wzrostu cen (tabela). Już obecnie cena energii jest wysoka a przewiduje się, że wzrośnie ona aż o 60% do 2030 roku. Podobnie sytuacja wygląda jeśli chodzi o surowce. Przykładem są tu soja i kukurydza, wykorzystywane do otrzymywania biopaliwa, co sprawia, że ich cena także wzrasta. Dochodzi do tego ciągły wzrost popytu na dobra konsumpcyjne, co oprócz wpływu na surowce ma swoje przełożenie w wyższych kosztach transportu i dystrybucji. 

Sektor CPG napotyka wiele trudności począwszy od kwestii surowców a kończąc na rynku. Od 2002 roku żadna z firm tej branży nie znalazła się na liście 500 największych firm notowanych na giełdzie w NY. Pomiędzy rokiem 2002 a 2007 producenci dóbr konsumenckich podnieśli ceny o 15% przy czym koszy łącznie wzrosły w tym czasie o 40%. Analitycy szacują, że w efekcie poziom marży skurczył się o 75% co przekłada się na 70mld utraconych dochodów. Prognozy przewidują dalsze wahania cen produktów gotowych i wzrost cen surowców, więc firmy te powinny odpowiednio szybko reagować na zmiany gdyż w przeciwnym razie straty te nadal będą się pogłębiać.

Jeden z największych światowych koncernów – Kraft Food stara się walczyć z presją cenową aby chronić swoje dochody i rentowność. W 2011 roku koncern ten podwyższył ceny większości swoich produktów w Europie i ponad połowy w północnej Ameryce. Wyższe koszty pszenicy, cukru, kukurydzy i innych surowców oznaczają, że koncern już planuje kolejną podwyżkę w tym roku. Analitycy uważają, że firmy powinny stosować i rozwijać bardziej zaawansowane narzędzia zarządzania kosztami i marżą aby radzić sobie w wahaniami cen w dłuższej perspektywie. Jednocześnie przedstawiają kilka sposobów aby to osiągnąć.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,57

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.