Poradnik: Kara za sprzeczny z prawem regulamin e-sklepu może sięgnąć 10 proc. przychodu

Autor: legalniewsieci.pl dla serwisu dlahandlu.pl 18 grudnia 2014 12:15

Poradnik: Kara za sprzeczny z prawem regulamin e-sklepu może sięgnąć 10 proc. przychodu

Sprzedawcy internetowi skupiają swoją uwagę na prawnych aspektach działalności gospodarczej dotyczących wyboru jej formy, sposobu rejestracji, opodatkowania itd. W znacznie mniejszym stopniu zajmują się jednak obowiązkami prawnymi wynikającymi z ustaw regulujących obrót handlowy z konsumentami. W szczególności dotyczy to regulaminu sklepu internetowego, który wciąż w wielu przypadkach zawiera postanowienia sprzeczne z ogólnie obowiązującym prawem (klauzule niedozwolone), co naraża przedsiębiorcę na realną odpowiedzialność.

"Produkt powinien być zwrócony w oryginalnym, nieuszkodzonym opakowaniu" - to tylko jeden z wielu przykładów klauzul niedozwolonych, powszechnie obecnych w regulaminach sklepów internetowych. Postanowienie takie, jako sprzeczne z prawem, nie obowiązuje - dlatego konsument zanim ewentualnie skorzysta ze swego ustawowego prawa do zwrotu zakupionego produktu, może go rozpakować i używać w sposób konieczny do stwierdzenia jego cech, charakteru i funkcjonowania. Co z kolei z zasady wiąże się z rozpakowaniem, oraz może skutkować tym, że produkt będzie nosił ślady użytkowania.

Zachowując ustawowy termin do prawa zwrotu (dokładniej - do odstąpienia od umowy) konsument może taki produkt odesłać do sprzedawcy, a ten ma obowiązek go przyjąć mimo tego, że umieścił w regulaminie postanowienie o "nieuszkodzonym opakowaniu". Ewentualny spór cywilny może skończyć się w sądzie, gdzie sprzedawca będzie na z góry straconej pozycji i narazi się dodatkowo na koszty procesowe.

Pół biedy, gdy na tym się skończy. Gdyż niezależnie od roszczeń świadomego swoich praw konsumenta sprzedawca naraża się również na odpowiedzialność przed Prezesem UOKiK. A z tą możemy mieć do czynienia np. w sytuacji, gdy sprzedawca otrzyma pozew od jednej z wielu funkcjonujących na rynku "organizacji prokonsumenckich", które niejako zawodowo zajmują się polowaniem na klauzule niedozwolone. Pozew taki zawiera często propozycję ugody w wymiarze finansowym nieznacznie mniejszym od wysokości kary, jaka zostanie nałożona gdy dojdzie do procesu. Wówczas nie wystarczy samo usunięcie niezgodnego z prawem postanowienie w regulaminie - jest już na to za późno.

A to już sytuacja dość poważna i lepiej wtedy skorzystać z profesjonalnej porady prawnej. Stawka jest nie byle jaka, gdyż kara finansowa nakładana przez organ wynosi do 10% przychodu za rok poprzedni.

Choć z pewnością najlepiej jest w ogóle unikać sytuacji opisanych wyżej i zadbać o to, by regulamin sklepu internetowego był zgodny z prawem, spełniał wszelkie wymogi ustawowe i chronił sprzedawcę - a nie był dla niego potencjalnym zagrożeniem. Jest to szczególnie ważne w przededniu wejścia w życie nowej Ustawy o prawach konsumenta, która rozbudowuje obowiązki (zwłaszcza informacyjne) po stronie internetowego sprzedawcy i wymusza zmianę wszystkich regulaminów sklepów internetowych powstałych na podstawie poprzedniego stanu prawnego.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • ZłyOn 2014-12-22 21:53:44

    25 grudnia 2014 r. wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta, a 1 stycznia 2015 zmienia się ustawa o ochronie danych osobowych i nowe obowiązki związane z GIODO. Dlaczego robi się wszystko naraz! Zmian jest za dużo na tak krótki okres czasu.

  • klient 2014-12-21 19:10:37

    Te dwa komentarze poniżej to jawna reklama. Czy tu nie admina??

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,99

  • Śr

    5,51

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8047

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 554491

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.